20. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Tabloidaviser smidt ud af det britiske pressenævn

Fire tabloidaviser og et magasin, alle ejet af medierigmanden Richard Desmond, er blevet smidt ud af det britiske pressenævn og skal ikke længere følge nævnets afgørelser.
17/01/2011 | 09:01

Af: Andreas Marckmann Andreassen

Fire tabloidaviser og et magasin, alle ejet af medierigmanden Richard Desmond, er blevet smidt ud af det britiske pressenævn og skal ikke længere følge nævnets afgørelser.

Aviserne Daily Express, Sunday Express, Daily Star, Star on Sunday og magasinet OK! er ikke længere underlagt det britiske pressenævn. Det meddeler pressenævnet Press Complaints Commission (PCC) på sin hjemmeside.

I Storbritannien har de et system for mediekontrol ligesom det danske, hvor medierne frivilligt underlægger sig afgørelser fra et pressenævn. Hvis læserne er utilfredse, kan de klage til pressenævnet - og medierne forpligter sig til at følge nævnets afgørelse.

Medierne i Storbritannien betaler et årligt beløb afhængigt af mediets størrelse for at drive PCC, der i sagens natur er en noget større maskine end Pressenævnet i Danmark.

Men rigmanden Richard Desmond, der ejer de fem landsdækkende medier ovenfor, har i flere måneder nægtet at betale det årlige beløb. Beløbet anslås at være mellem 150.000 og 200.000 britiske pund.

Nu har PCC taget konsekvensen og meldt officielt ud, at de medier, som Desmond ejer i sit firma Northern & Shell, er ekskluderet fra pressenævns-ordningen.

»Det er skuffende, at Northern & Shell ikke længere ønsker at levere finansiering til PCC og være en del af det selvregulerende system. Det betyder, at de nu ikke længere kan vise deres læsere, at de er dedikerede til at overholde det regelsæt, som uafhængigt kontrolleres af nævnet,« siger Baronesse Buscombe, formand for PCC. 

Richard Desmond har tidligere nægtet at betale det årlige beløb mellem 1. januar 2008 og 15. februar 2009, men endte med at ombestemme sig. Ifølge The Guardians medieblogger Roy Greenslade kan en årsag have været, at Desmond på daværende tidspunkt bød på tv-kanalen Channel 5, og at han gentilmeldte sine medier PCC for at vinde buddet. Det lykkedes. 

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Er du Radio24syvs nye Nyhedschef

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 22/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk