19. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Sarah Lund skal også være der i fremtiden

Det er lidt en kliché at sige, at gode danske tv-serier og programmer lægger gader og stræder øde. Men sandt er det.
02/11/2009 | 23:09
Ellen Trane Nørbys billede
Ellen Trane Nørby

Det er lidt en kliché at sige, at gode danske tv-serier og programmer lægger gader og stræder øde. Men sandt er det.

Unge som ældre sidder nemlig klar med fjernbetjeningen, når den 'knivskarpe' Sarah Lund hver søndag går på jagt efter morderiske typer i Forbrydelsen, eller når der igen sker mærkelige ting på den ellers så fredelige Lærkevej.

Sådan skal det også være, for det er godt dansk tv, og det skal vi gøre alt for at bevare. Derfor skal vi sikre os, at danske udsendelser også i fremtiden kan samle hele nationen, vinde Emmy-statuetter og få snakken til at gå højt rundt i kantinerne på danske arbejdspladser. Men det kræver, at danske programmer kan konkurrere mod de udenlandske og har penge til at producere tv af høj kvalitet.

Et relativt nyt direktiv fra EU, som netop nu er ved at blive implementeret i dansk lovgivning, giver medlemslandene lov til at modtage betaling for produkter, der er placeret i tv-programmer, det såkaldte 'product placement'. Som den politiske stemning i Danmark er nu, så skal det åbenbart ikke komme de danske Tv-kanaler til gode, og dog! Et flertal af partierne i medieforligskredsen og dermed i Folketinget vil nemlig forbyde en økonomisk indtjening på alle former for produktplaceringer i programmer, der er produceret her i Danmark.

Derimod skal reglerne ikke gælde for de danske programmer, der bliver optaget uden for landets grænser, men som bliver vist i dansk tv. Det betyder ikke bare, at kanaler, som sender fra eksempelvis London, fremover kan putte flere penge i sparegrisen, for de sender nemlig fra England, og her må der godt tjenes penge på de produkter, der bliver vist i programmerne. Det betyder også, at de danske tv-kanaler vil få en større interesse i at flytte produktionen af danske programmer og serier til udlandet, så de kan få en økonomisk gevinst for de produkter, der som en selvfølge indgår i diverse programmer.

Når vi tænder for fjernsynet i dag, eksisterer der jo allerede produkt placeringer. Hvem kan forestille sig Sarah Lund uden en supertjekket mobiltelefon eller programmer som God Aften Danmark uden lækre designmøbler? Og hvorfor må de danske tv-kanaler ikke tjene penge på disse produkter? Modstanderne af liberaliseringerne i EU-direktivet mener, at produktplaceringer risikerer at blive skjult reklame, men når produkterne allerede optræder i tv, og når udenlandske programmer, der bliver vist på dansk tv, ikke skal overholde reglen, så kan det ikke bruges som et værdigt argument. Hvis vi skal undgå en forvridning i konkurrencen på mediemarkedet både internt i Danmark, men også mellem Danmark og udlandet, så skal vi liberalisere lovgivningen på det her område. Og vi skal også gøre det for at forhindre, at produktionen af danske film, dramaserier og programmer flytter til udlandet for at snige sig uden om en unfair dansk lovgivning.

Jeg vil dog gerne understrege, at vi i Danmark selvfølgelig ikke skal acceptere alle former for produktplaceringer, og dermed skal vi heller ikke liberalisere området fuldstændigt. Produkter som medicinale produkter, tobak, reklamer rettet mod børn eller for den sags skyld politikere må der fortsat ikke reklameres for på tv. Og jeg kan forestille mig, at befolkningen især bakker op om forbuddet mod det sidstnævnte! Men der er langt fra den forbudsholdning, som flertallet står for, til dé at gennemføre en kontrolleret liberalisering af området til gavn for blandt andre danske filmproducenter.

Vi skal være opmærksomme på, at tv-programmer og dansk drama af høj kvalitet er meget dyrt at producere, og derfor skal danske tv-kanaler - på lige vilkår som deres udenlandske kolleger - have mulighed for at tjene de ekstra penge, som produktplaceringer eller produkt-sponsoreringer medfører. En større indtjening kan også føre til en kvalitetsforbedring af sendefladen.

Hvis de danske tv-kanaler og indholdsproducenter ikke får de samme muligheder som i vores nabolande, risikerer vi, at fremtidige produktioner flytter udenlands eller slet og ret udsættes for unfair konkurrence, så de taber konkurrencen til udenlandske programmer, og så vil dét med at samle nationen omkring fjernsynet,være noget, der hører fortiden til. Hvorfor lade lovgivningen spænde ben for Sarah Lund og udviklingen, hvorfor denne puritanske holdning, når en kontrolleret liberalisering af reglerne ville kunne bidrage til økonomien i den danske filmbranche og medieindholdsproduktion?

 

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Er du Radio24syvs nye Nyhedschef

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk