24. april 2014
BLOG
Nick Allentoft:
Gør DR til open source

Politiken vinder i Pressenævnet mod B.T.-journalist

B.T.-journalist Lars Fogt anklagede Politiken for at tilsidesætte god presseskik i en kritisk artikel om hans journalistik. Politikens Læsernes Redaktør støttede Fogt. Nu har Pressenævnet frikendt Politiken.
14/09/2011 | 09:36

Af: Andreas Marckmann Andreassen

B.T.-journalist Lars Fogt anklagede Politiken for at tilsidesætte god presseskik i en kritisk artikel om hans journalistik. Politikens Læsernes Redaktør støttede Fogt. Nu har Pressenævnet frikendt Politiken.

Det kan virke paradoksalt. Politikens medieredaktør Jakob Elkjær skrev tidligere på året en artikel om, at B.T.-journalist Lars Fogt har fået kritik tre gange i Pressenævnet. Men Lars Fogt mente ikke, at han var blevet behandlet ordentligt i forbindelse med artiklen - så han indklagede Politiken for Pressenævnet.

Nu er sagen afgjort. Og Lars Fogt har tabt. Det skriver Politiken i dag onsdag.

Lars Fogt ønskede dengang ikke at udtale sig om sagen, men han lod forstå, at han ikke havde fået tilstrækkelig mulighed for at forsvare sig i artiklen. Jakob Elkjær forsøgte at kontakte ham per telefon og mail over en periode, men Lars Fogt har efter artiklens offentliggørelse oplyst, at han var på ferie i Spanien.

I stedet udtalte B.T.s chefredaktør Olav Skaaning Andersen sig i artiklen.

Nu afviser Pressenævnet i deres afgørelse, at Politiken burde have ventet længere med at bringe artiklen - indtil de havde fået svar fra Lars Fogt.

»Politiken har udfoldet tilstrækkelige anstrengelser for at kontrollere oplysningerne og indhente klagers kommentar inden offentliggørelse,« lyder det i afgørelsen. 

Dermed er nævnet uenigt med Politikens egen Læsernes Redaktør. Han kritiserede i kølvandet på sagen, at Jakob Elkjær ikke havde indhentet en kommentar fra Lars Fogt selv til den kritiske artikel.

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev


Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01