17. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Nul svar til læserne på Nordjyske.dk

11 henvendelser på 21 dage fra læsere, der vil rette fejl. Men redaktionen på Nordjyske svarer ikke læserne - eller retter fejlene. Det er virkeligheden på nordjyske.dk i den periode, journalisten.dk har tjekket sitet. Læser kalder redaktionen for "lemmedaskere". I de kommende dage ser vi på andre webmedier.
26/06/2012 | 09:59

Af: Birgitte Svennevig

11 henvendelser på 21 dage fra læsere, der vil rette fejl. Men redaktionen på Nordjyske svarer ikke læserne - eller retter fejlene. Det er virkeligheden på nordjyske.dk i den periode, journalisten.dk har tjekket sitet. Læser kalder redaktionen for "lemmedaskere". I de kommende dage ser vi på andre webmedier.

"Sådanne uvæsentlige detaljer bør du ikke belemre Nordjyskes skrivende personale med ... smut ud og vask dine alu-fælge i stedet:-)"

Sådan skriver en læser af nordjyske.dk til en anden læser, der i en kommentarboks under en onlineartikel stiller spørgsmål til artiklens indhold. Artiklen handler om, at en gammel gangbro over jernbanen fra Lille Østergade til Østerbro er blevet fjernet i løbet af natten.

"I hvilken by?", vil læseren gerne vide, for det står der nemlig ikke noget om i artiklen.

Det eneste svar, læseren får, er fra den anden læser. Der kommer hverken svar fra journalisten bag artiklen eller mediehusets webredaktion.

Mønsteret er det samme for alle de andre læsere, der har peget på fejl eller mangelfuld journalistik i den periode, Journalisten.dk undersøgte nordjyske.dk. Undersøgelsen stod på fra 11. maj til 1. juni. Redaktionen svarer konsekvent ikke. Og retter ikke.

Undersøgelsen viser, at onlinelæsere er meget ivrige til at kommentere både stort og småt. Og at de ofte har en pointe i deres kritik - som avisen ikke reagerer på. I de kommende dage ser journalisten.dk på andre webmediers niveau for rettelser.

Forsvundet mand

Den 13. maj bringer nordjyske.dk en Ritzau-artikel om en vandrer, der er død af varme på Gran Canaria. I artiklens billedtekst står, at en 41-årig dansk mand i dag er fundet død på øen, og at en 51-årig stadig er forsvundet. I brødteksten står senere, at vandreren omkom i samme område, hvor en 41-årig dansker forsvandt i sidste uge. Ifølge artiklen er denne mand stadig ikke fundet.

Den 41-årige er dermed angiveligt både konstateret død - og stadig forsvundet.

Det får en læser til tasterne:

"Det er sgu da utroligt ikke engang at læse indslaget igennem, inden man saxer det, gider Nordjyskes lemmedaskere ... I sidste uge forsvandt en 51-årig mand, og ikke en 41-årig. Den 41-årige faldt ned af en klippe, med øjenvidner og det hele. Kan I da for helvede ikke sende de skide praktikanter hjem og så få fat i noget kompetent personale??"

Nordjyske.dk hverken retter i artiklen eller svarer læseren.

Forkert tankstation

En læser kommenterer en artikel om en ung mand, der har stjålet benzin på forskellige tankstationer i Aalborg. Artiklen er illustreret af et foto af en F24 tankstation og lægges på nettet den 22. maj.

Men her har en læser detailkendskab til sikkerheden på de lokale tankstationer:

"Helt fantastisk billedvalg! Hos F24 kan man jo lige netop ikke stjæle benzin!" skriver han.

Nordjyske.dk hverken retter eller svarer læseren.

Chefredaktør Lars Jespersen har kigget journalisten.dks eksempler igennem. Han mener ikke, at der er tale om fejl i alle 21 tilfælde.

»Jeg ser kun fejl i cirka halvdelen. I de andre tilfælde er læserne og jeg ikke enige om, hvad der kan betegnes som fejl. Fx er det ikke en fejl at bruge arkivfoto som illustration. Man kan godt bruge genrebilleder. Men det bliver til en fejl, hvis genrebilledet giver indtryk af at identificere fx et gerningssted. Det må det ikke.«

Den 15. maj bringer nordjyske.dk en artikel om, at en ung pige er blevet kørt ned af en varebil. Historien illustreres af et foto af en ambulance. En læser kommenterer:

"Kunne man evt. opdatere sine arkivbilleder? For længst udrangerede biler indikerer ligegyldighed, og det ønsker man vel næppe at signalere?"

Nordjyske.dk hverken retter i fotovalg eller svarer læseren.

»Vi skulle have svaret i nogle tilfælde.«

Ifølge Lars Jespersen bliver alle web-artikler overvåget for at holde øje med, om tonen i debatten er i orden.

»Hvis vi opdager kommentarer, der er relevante for redaktion eller journalist, bliver de sendt videre til dem, der har med artiklen at gøre, så de kan tage stilling til, om der skal rettes, og om læseren skal svares,« siger han og tilføjer, at han dog ikke kan garantere, at det er alle kommentarer til alle artikler, der bliver sendt videre.

Denne procedure har dog ikke ført til hverken rettelser eller læsersvar i de eksempler, som journalisten.dk har samlet.

»Der er nogle tilfælde, hvor jeg vil mene, at vi skulle have svaret. Vi tygger nu på, hvordan vi kan håndtere det bedre. Og her hentyder jeg ikke til den enkelte medarbejder, som har travlt nok i forvejen, men mere overordnet; om vi kan lave et setup, der gør det nemmere at svare på de læserkommentarer, der skal svares på.«

DOKUMENTATION: PÅPEGEDE FEJL PÅ NORDJYSKE.DK

Journalisten.dk har primært set på lokalt og egenproduceret stof. Vi har kigget på perioden 11. maj - 1. juni

Vi ville gerne have undersøgt nordjyske.dk i en fuld måned, men nordjyske.dk relancerede den 1. juni, og fra 1. juni til 11. juni var det ikke muligt for læsere at kommentere eller påpege fejl på nordjyske.dk.

• 11 fejl eller mangelfuld journalistik påpeget.
• 0 artikler rettet.
• 0 svar til læserne

Sådan læses oversigten:
Første linje: Dato for offentliggørelse på www.nordjyske.dk + artiklens rubrik.
Anden linje: Beskriver artiklens indhold.
Tredje linje: Læsernes kommentar.

11/5 BILLIGE MOBILER MEST POPULÆRE
Citathistorie fra berlingske.dk om danskernes foretrukne mobiler.
Læser: Citat 1: Vi bruger i gennemsnit kun 2200 på en ny mobiltelefon. Citat 2: I gennemsnit betaler vi kun 1750 for en smartphone..... hmmmmm...

12/5 VOLDSOMME PATIENTER KRÆVER POLITI
Læser: Sjov overskrift. Det er muligt, at disse patienter kræver ting og sager, men jeg forestiller mig ikke lige, det er politi.

13/5 VANDRER DØD AF VARME PÅ GRAN CANARIA
Artikel, der fortæller, at en turist er død af hedeslag på Gran Canaria. I artiklens billedtekst står, at en 41-årig dansk mand i dag er fundet død på øen, og at en 51-årig stadig er forsvundet. I brødteksten står senere, at vandreren omkom i samme område, hvor en 41-årig dansker forsvandt i sidste uge. Ilfg. artiklen er denne stadig ikke fundet.

Læser: Det er sgu da utroligt ikke engang at læse indslaget igennem, inden man saxer det, gider Nordjyskes lemmedaskere ... i sidste uge forsvandt en 51-årig mand, og ikke en 41-årig. Den 41-årige faldt ned af en klippe, med øjenvidner og det hele. Kan I da for helvede ikke sende de skide praktikanter hjem og så få fat i noget kompetent personale ...??

15/5 DRENGE SKØD MED PISTOLER EFTER BILER
To 14-årige fyrede soft gun kugler mod biler. Der skete ingen skade, og drengene fik en reprimande af politiet.
Læser: Sikke da en elendig gang pladderjournalistik! Jeg kunne jo forstå, hvis det var EB eller BT, der kunne sætte sådan en overskrift på forsiden!! Skriv dog for pokker, hvad artiklen handler om!! Ungerne skød jo IKKE med pistoler, de skød med softguns/legetøjspistoler. At politiet lod de formastelige slippe med en påtale, vidner vel også om karakteren af "forbrydelsen". Det er sku en ommer, Nordjyske!

15/5 BRO BLEV KLIPPET I STYKKER
Om at den gamle gang- og cykelbro over jernbanen fra lille Østergade til Østerbro er blevet fjernet i løbet af natten.
Læser: I hvilken by??
Læser: Sådanne uvæsentlige detaljer bør du ikke belemre Nordjyskes skrivende personale med ... smut ud og vask dine alu-fælge i stedet ...

15/5 UNG PIGE KØRT NED AF VAREBIL
Artikel om færdselsuheld, der illustreres af arkivbillede af ambulance.
Læser: Kunne man evt. opdatere sine arkivbilleder?? For længst udrangerede biler indikerer ligegyldighed, og det ønsker man vel næppe at signalere?

15/5 RYTTER PÅ LANDSHOLD
Artikel om "Line Nørager Kristensen, der har pakket traileren og i dag kører til Belgien, hvor han skal deltage i et stævne".
Læser: Har hun skiftet køn?? Eller er der tale om tvekøn?? Det er ynkeligt at se alle de fejl i avisen (...)

16/5 ROHDE-?KASSE ?FORENER? BYDEL
Læser: Er det bare mig, der ser alle de ???? i artiklens overskrift? Jeg synes ofte, jeg støder på dem 
Læser: Det er, fordi en amatør forsøger at bruge anførselstegn.

18/5 MAND KØRTE IND I TRÆ
Om solouheld med mand, der er kørt galt. Illustreres af arkivbillede af ambulance. Billedteksten lyder: En ambulance med fuld udrykning hentede den 16-årige pige, der har fået indre kvæstelser.
Læser: Hvad har et genbrugsbillede med tilhørende undertekst at gøre i denne artikel???? Hvis I absolut skal bruge den slags billeder, hvilket slet ikke er første gang, synes jeg, I skal fjerne medfølgende undertekst.

22/5 SERIEBENZINTYV SKAL BETALE 20.000
Om en ung mand, der flere gange har snydt sig til benzin. Illustreres af arkivfoto af en F24 tankstation.
Læser: Helt fantastisk billedvalg! Hos F24 kan man jo lige netop ikke stjæle benzin!

25/5 DET BLIVER DYRERE AT TAGE BUSSEN
Artikel om stigende billetpriser. "Nordjyske buspassagerer må indstille sig på at punge ud med flere penge, når de skal ud og køre," skriver journalisten.
Læser: Det hedder nu "ud AT køre", Nordjyske!

Kommentar

26/06/2012 - 11:11
Max Kim Tobiasen

Det undrer mig lidt at i vælger at hænge nordjyske.dk ud når det ikke er et enkeltstående tilfælde. Det er næsten mere reglen end undtagelsen at online medier er dårlige til at rette fejl når de bliver påpeget i kommentarerne. Min erfaring, som engageret læser der ofte kontakter journalister når der er faktuelle fejl i deres artikler, er at successraten ved at sende en mail er meget større end ved at skrive en kommentar under artiklen. 

Det er mindre end 48 timer siden jeg i et kommentarfelt påpegede en ret graverende fejl der undergravede artiklens konklusion i et større Dansk online medie. Jeg har ikke hørt noget, og fejlen er ikke blevet rettet. Jeg forventer heller ikke at det sker. Som almindelig oplyst borger er det utroligt frustrerende at se hvordan mange journalister åbenbart ikke har nogen interesse i at rette de fejl der bliver påpeget. Det burde ellers være let at gøre.  

26/06/2012 - 11:22
Søren Frandsen

Kære Kim Max Tobiasen

Tak for din kommentar. Du har helt ret - Nordjyske.dk er ikke et enkeltstående tilfælde, og hensigten med artiklen er heller ikke at hænge Nordjyske.dk ud. De næste dage ser vi andre danske onlinemedier efter i sømmene...

Bedste hilsner

Søren Frandsen, Journalisten.dk

26/06/2012 - 14:12
Max Kim Tobiasen
Tak for svaret - jeg ser frem til at læse de fremtidige artikler.

Seneste nyheder

17/04/2014 | 08:17
Andreas Marckmann Andreassen
16/04/2014 | 15:19
Maria Padilla Arndt
15/04/2014 | 15:58
Maria Padilla Arndt
15/04/2014 | 14:27
Emil Ellesøe Ditzel

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

BERLINGSKE MEDIA SØGER // SPORTSJOURNALIST TIL BT MED FLAIR FOR NYHEDER

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 17/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Radio24syv søger 2 nyhedsjournalister

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 18/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk