25. april 2014
BLOG
Nick Allentoft:
Gør DR til open source

Monty tæt på at garantere Stiftens overlevelse

Selv om Århus Stiftstidendes oplag styrtdykker, siger Mecoms formand David Montgomery, at han ikke har planer om at lukke avisen. Aviser med små oplag, kan også være lønsomme, siger han.
06/05/2009 | 08:21

Af: Jakob Albrecht

Selv om Århus Stiftstidendes oplag styrtdykker, siger Mecoms formand David Montgomery, at han ikke har planer om at lukke avisen. Aviser med små oplag, kan også være lønsomme, siger han.

"En by som Århus fortjener sin egen avis. Jeg tror ikke, at vi vil opleve Århus Stiftstidende forsvinde. Den har fortjent en fremtid."
Det siger Mecoms formand, David Montgomery, til Børsen i dag.

I interviewet giver han udtryk for, at han tror, at det er muligt at finde en økonomisk farbar vej mellem papiravis og de digitale tjenester.
"Det er vores fejl, at vi måske har været for langsomme til at forstå, at print ikke er nok," siger han.

Avisen har det seneste år tabt 11 procent af oplaget, men det afskrækker ifølge Børsen ikke Montgomery.
"Vi ser mange steder, at aviser med et mindre oplag kan være lønsomme."
Også Urban udtaler David Montgomery - noget mere indirekte - sin støtte til.
"Urban har været med længe og appellerer til yngre læsere. Vi ønsker at have en bred appel til alle aldersgrupper."

Da Midtjyske Medier fornylig skulle gennem en sparerunde, var det også Lisbeth Knudsens melding, at Århus Stiftstidende var uundværlig.

"Vi betragter de seks aviser som et samlet hele, og i det hele vil vi ikke undvære Århus," sagde Lisbeth Knudsen.

Kommentar

06/05/2009 - 16:46
Erik Poulsen

Montgomrys analyse af Midtjyske Mediers sendrægtighed i forhold til nettet og alterantive printløsninger er korrekt, men jeg tror, at han overser, at prisen for at holde liv i Stiften er en tydelig forringelse af de trods alt mere lønsomme udgivelser vest for Brabrand.

Spørgsmålet er, om de midt- og vestjyske læsere finder sig i det - eller om de i stedet får den i forvejen stærkt nedadgående oplagsspiral til at gå amok. I så fald får Monty hele seks pilotprojekter til at underbygge påstanden om, at små oplag er en gangbar forretningsmodel for en lokalavis.    

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

BERLINGSKE MEDIA SØGER //DIGITAL REDAKTØR TIL BERLINGSKE BUSINESS

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 19/05/2014

Kommerciel journalist

Jyske Medier A/S
Ansøgningsfrist: 05/05/2014

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01