24. april 2014
BLOG
Øjvind Hesselager:
Teknologitosser

Kræver 300.000 kroner i erstatning fra TV 2s 'Razzia'

Restauratør i Vejle føler sig hængt ud i TV 2-programmet Razzia og kræver 300.000 kroner i erstatning. TV 2 vil ikke betale en krone. Danske landmænd blev tidligere på ugen advaret mod at medvirke i Razzia.
22/06/2012 | 13:38

Af: Jakob Albrecht

Restauratør i Vejle føler sig hængt ud i TV 2-programmet Razzia og kræver 300.000 kroner i erstatning. TV 2 vil ikke betale en krone. Danske landmænd blev tidligere på ugen advaret mod at medvirke i Razzia.

Flemming Roy Christensen, ejer thai-resturanten Sa Wad Dee Vejle, vil have erstatning og en berigtigelse af TV 2, skriver Vejle Amts Folkeblad ifølge tvnyt.dk.

TV 2-programmet 'Razzia' fulgte sidste år i hælene på Udlændingeservice under en razzia i resturanten, hvor det blev afsløret, at en kok arbejdede uden gyldig opholds- og arbejdstilladelse. Kokken blev derefter anholdt af politiet og sendt ud af landet.

Flemming Christensen fik i første omgang en bøde på 30.000 kr. for overtrædelse af udlændingeloven. Men for godt to måneder siden blev han frifundet af Retten i Kolding, for han havde handlet i god tro.
TV 2 har vist udgaven af 'Razzia' tre gange.
»Jeg kan vise, at vi har mistet omsætning for 300.000 kroner, og det svarer til en mistet indtjening på 200.000 kroner," siger Flemming Christensen til Vejle Amts Folkeblad.

Landbrug & Fødevarer advarer

sagen kommer frem samtidig med at Landbrug og Fødevarer tidligere på ugen advarede medlemmerne om at medvirke i Razzia, når Fødevarekontrollen kommer på besøg. Advarslen fik opbakning fra kommunikationsrådgiver i Kommunikationsbureauet København Sune Bang: »Man hænger allerede landmændene ud, når det journalistiske produkt hedder Razzia,« sagde han til Journalisten.dk.

Restauratøren i Vejle har klaget over udsendelsen til Pressenævnet og til TV 2. Men TV 2 kan ikke stilles til ansvar, mener tv-stationens advokater. Afsløringen af den ulovlige arbejdskraft var nemlig rigtig, da optagelserne blev lavet.

»På det tidspunkt er der jo ingen, der ved, at der næsten et år senere falder en dom, der modsiger, hvad der bliver sagt på optagelsestidspunktet,« lyder det i et svar fra TV 2

Parterne har forhandlet et forlig, hvor frifindelsen bliver nævnt i en speak, når programmet genudsendes til efteråret.

Kommentar

22/06/2012 - 16:35
Max Kim Tobiasen

Sagen afspejler et ganske stort problem med de efterhånden mange programmer der hænger folk eller firmaer ud. Nogen gange er de uskyldige, og ofte gør programmerne ikke deres hjemmearbejde godt nok. 

I den konkrete sag bliver restauratøren pure frifundet af retten, men alligevel er han dømt af et skarp vinklet program der fremstiller ham som skyldig, hvilket de mange seere accepterer og tror på. I dette tilfælde er resultatet en mistet omsætning på 300.000 kr. Et meget stort beløb for en lille selvstændig erhvervsdrivende.

Ofrene for disse programmer har ingen måde at svare igen, tv stationerne sidder med seerne og magten og har ingen interesse i at afmontere  deres egen historie.  selv hvis man går rettens vej ender man med et stort tab og en mulig konkurs. Også selv om man er uskyldig.

Seneste nyheder

24/04/2014 | 09:21
Andreas Marckmann Andreassen
24/04/2014 | 09:18
Andreas Marckmann Andreassen
23/04/2014 | 19:23
Lasse Højsgaard
23/04/2014 | 17:14
Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Kommerciel journalist

Jyske Medier A/S
Ansøgningsfrist: 05/05/2014

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01