19. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Kommuner tvinges til at annoncere i aviserne

Staten overser fuldstændig netaviserne, når loven tvinger dem til at smide annoncekronerne i trykte medier, siger lokalredaktør og stifter af flere netaviser.
08/06/2010 | 10:36

Af: Andreas Marckmann Andreassen

Staten overser fuldstændig netaviserne, når loven tvinger dem til at smide annoncekronerne i trykte medier, siger lokalredaktør og stifter af flere netaviser.

Bjarne Hansen er en erfaren lokal webredaktør. Han er ikke meget for statsstøtte, men når det nu skal være, så bør det være fair. Og det er det ikke, at loven tvinger kommunerne til at sætte deres annoncekroner i de trykte medier i stedet for netaviserne, når det for eksempel handler om offentlige møder.

»Flere og flere læsere dropper den lokale avis og nøjes med netaviserne. Hvorfor skal de ikke have adgang til lokalplaner, jobannoncer fra det offentlige og annoncering af offentlige møder?« spørger han.

Bjarne Hansen er stifter af de lokale netaviser Bornholm.nu, Webavisen.gl og Odsherredavis.dk, hvor han også er redaktør. Førstnævnte startede han allerede i 2001.

Det skriver Ernst Poulsen i et interview med Bjarne Hansen på sin blog. Ernst Poulsen er netjournalist, blogger og stifter af Dona, et netværk for webjournalister.

Det er den såkaldte 'planlov', der gør, at kommunerne skal annoncere i de lokale dagblade eller ugeaviser. Pointen er, at annoncerne skal nå bredt ud til de lokale medborgene. Her tæller netaviserne ikke med.

Bjarne Hansen mener, at det er udtryk for en generel tendens til, at staten ikke følger med tiden og bruger de digitale kommunikationsveje ordentligt.

»Kommunerne vil have os til at bruge Netborger.dk. Skat vil have os til at bruge Tastselv.dk. Men så sender de papir ud til folk med et link - i stedet for at annoncere med et klikbart link. Det ville gøre det nemmere for borgerne og spare det offentlige for mange penge,« siger Bjarne Hansen.

Ifølge Ernst Poulsen er det ikke småpenge, som kommunerne poster i trykte annoncer. Han har kigget i professor Anker Brink Lunds opgørelse over mediestøtte - dagblade og ugeaviser får 112 millioner kroner om året ud af de kommunale annoncer, anslår Brink Lund.

Når der ikke kommer ret mange gæster til kommunernes lokale arrangementer, så mener Bjarne Hansen, at det netop skyldes for dårlig annoncering. Han nævner som eksempel et møde i Åkirkeby på Bornholm.

»De var bagefter skuffede over fremmødet, men det havde nok hjulpet at annoncere det bedre - f.eks. med et link på netmedier,« siger han.

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Er du Radio24syvs nye Nyhedschef

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 22/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk