21. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Kom nu DR!

' Kom nu DR! ' Sådan skrev Mette Bock i en klumme i Metroexpress den 4. oktober 2007. I sit indlæg skrev hun blandt andet "DR kryber langs panelerne, og det er slemt at se på. Det eneste, man hører i disse visnetider, er endeløse diskussioner omkring økonomien".  
02/01/2008 | 18:49
Ellen Trane Nørbys billede
Ellen Trane Nørby

' Kom nu DR! ' Sådan skrev Mette Bock i en klumme i Metroexpress den 4. oktober 2007. I sit indlæg skrev hun blandt andet "DR kryber langs panelerne, og det er slemt at se på. Det eneste, man hører i disse visnetider, er endeløse diskussioner omkring økonomien".

- Og senere "Hvis DR havde klare og selvstændige ambitioner kunne det jo være, at der også blev større politisk vilje til at finansiere foretagenet." Jeg var og er enig.

Siden er Mette Bock blevet ansat i DR og spørgsmålet er nu, om hun stadig har den samme holdning. I dag, da jeg læste Politikens interview med DRs dramachef Ingolf Gabol og artikler om DR Dramas nedtur fandt jeg Mette Bocks indlæg frem igen for Gabols klynk og det hele er trist er da netop sådan noget, der taler DR endnu længere ned.

Når DRs dramachef - dagen efter lanceringen af 'Sommer' - over 3 sider i Politiken fortæller om hvor dårlig DRs drama serier bliver fremover, så er det næppe noget, der vil styrke familien Danmarks iver for bare at måtte slå over på DR og følge med i de mange spændende ting DR producerer.... Jeg spørger bare. Hvad skal grunden være til at betale sin licens med en god følelse, når man hver anden dag kan læse i avisen hvor dårlig DR selv synes det er?

Hvis DR var et politisk parti, så ville vælgerne nu være flygtet.... Og nej, jeg sagde ikke Ny Alliance. Men nogle udfordringer og problemer har bedst af at blive håndteret og tacklet indefra.

Det ville være skønt, hvis DR stoppede op med et nytårsfortsæt om i 2008 at rejse sig og i stedet vise sig med det mod, den vilje og det intelligente indhold, der har gjort kanalen til et kulturimperium gennem tiden.

Fremlæg en ambitiøs plan sagde Mette Bock i sit indlæg den 4. oktober 2007. Jeg er enig. Vis dog, at I har ambitioner, at I vil, at I er de bedste og den bedste mediearbejdsplads at være på i stedet for at agere areoflot og i hvert fald ikke positivt tiltrække.

Ingolf Gabol siger i Politiken, at sparerunden (der dog betyder en stigning i DRs dramaproduktion i fhold til gennemsnittet over de sidste par år) betyder, at alt det vovede og nye bliver sparet væk til fordel for det sikre. Ærgeligt for det er som at pisse i bukserne i frostvejr. Dejlig varmt til en begyndelse, men...

Enhver virksomhed i krise kigger på muligheder og trusler. En markant trussel vil til enhver tid være at spare på Forskning og Udvikling. R&D er simpelthen en investering, og den afgørende forskel mellem de virksomheder, der går under og den, der får vendt udviklingen gennem nytænkning og kreative ideer.

Ingolf Gabol giver byggeriet i Ørestaden skylden for at DR Dramas ulykker, men mon ikke DRs største trussel på sigt er en vigende opbakning fra den danske befolkning. Allerede i dag er der årligt for mere end 500 millioner kroner sortseere i dette land. Det er næsten det dobbelte af de årlige besparelser pga. byggeriet...

Jeg tror DRs trussel er en helt anden slags negativ spiral, der truer med at trække det store kultur og medieimperium ned med sig selv som det skete for det store Svenske skib Vasa, da det sank i havneløbet et par hundrede meter fra dets kaj. Hvis familien Danmark skal elske DR og betale licens med en positiv mine, så skal DR nok starte med at elske sig selv.

Kommentar

03/01/2008 - 01:54
Benny Andersen

"Hvis familien Danmark skal elske DR og betale licens med en positiv mine, så skal DR nok starte med at elske sig selv".

Det er bare SÅ rigtigt set og skrevet!

Hvem hænger ordene op på gangene i DR? - Jeg har ingen adgang!

03/01/2008 - 13:52
Lars B. Jørgensen
Det ville fremme både budskab og troværdighed hos afsenderen, hvis hun gjorde sig den ulejlighed at: Stave dramachefens navn korrekt. At vide det hedder forsæt og ikke forTsæt (suk) og endelig at det gode svenske skib hed Wasa (suk igen)
03/01/2008 - 14:32
Jens N. Roved
Hvad med at regeringen stopper med at indsætte deres egne og støttepartiets folk i DR og i det hele taget lader være med at diktere hvad og hvordan DR udfører sit arbejde? Er det ikke netop VK-regeringen, som om nogen har været med til at fratage DRs selvstændighed?

Er det så ikke en anelse dobbeltmoralsk nu at anklage DR for at synke ned i en negativ dødsspiral, når det netop er regeringen og støttepartiet, som i den grad har initieret den ved koldt og kynisk at diktere DRs arbejde, fjerne det økonomiske grundlag og ansætte sine egne overvågningsfolk til at holde øje med alt hvad der kunne opfattes som regeringskritisk journalistik. Du har ret. DR er ved at blive ødelagt indefra. Men det er ikke DR, som ødelægger sig selv. Det er den nuværende regering. Det samme ser vi på sygehusområdet, politiet, skole og uddannelsesområdet og daginstitutionerne… Her går det godt!
03/01/2008 - 14:42
Simon Petersen

Lars,

Indholdet bliver ikke mindre vigtigt eller interessant, ved at du kan finde nogle enkelte stavefejl.

03/01/2008 - 14:52
Jens N. Roved
Lars, nu må du ikke være så ond ved Ellen. Hun er sikkert blevet forfordelt i skolen til fordel for alle de venstreorienterede ballademagere ligesom stakkels Brian. De fik aldrig lært at stave, fordi der var så mange skeletter, der raslede og rumsterede i de socialistiske skabe overalt på deres vej. Når man skal holde øje med så mange farer, der lurer om hvert et hjørne og truer med at hænge én i lygtepæle og des lige, så er det da klart, at man ikke kan bekymre sig om den slags småting. GG
03/01/2008 - 15:10
Martin Eriksson

Tilgiv mig hvis jeg er forkert på den, men er TV2 ikke finansieret uden licens eller anden offentlig støtte?... og kan det samtidig ikke passe, at TV2’s udsendelser generelt har langt større succes (seertal) end DR?

Men den baggrund er jeg nu stor tilhænger af en privatisering af DR, foruden at nævne mit had til at betale medielicens, for noget jeg aldrig bruger!      
04/01/2008 - 09:18
Henrik Nielsen
Du er tilgivet, men du er helt forkert på den. TV2 har også del i licensmidlerne. Det er derfor de skal yde public service. Så du betaler altså til TV2 når du betaler licens.
04/01/2008 - 11:26
Knud Jacobsen

Den licens der tilgår TV2 er øremærket TV2's regioner. Der bliver ikke betalt licens til TV2 og deres datterkanaler. Men TV2 har stadig public service-forpligtelser. De kommer af, at stationens ejer er den danske stat.

04/01/2008 - 14:49
Henrik Nielsen
Det er rigtigt p.t., men faktisk kører der stadig retssag i EU, fordi TV2 modtog licens. Den er ikke afgjort endnu.
27/02/2008 - 15:08
Jes Carlskov

Det er muligt at seertallene er højere på TV2, men jeg har svært ved at forestille hvordan nogen kan mene at TV2s udsendelser er mere vellykkede end de fleste af dem man ser på DR. Endvidere ville jeg have det svært med at skulle forpestes med reklamer som det sker på stort set alle andre tv-kanaler end dem fra DR.

Jeg ser stort set aldrig TV2, fordi kvaliteten af udsendelserne med hastige skridt bevæger sig længere og længere ned mod amøbestadiet. Til forskel kan man på DR stadigt finde udsendelser som har den kvalitet at være oplysende og dannende for befolkningen, istedet for blot at være Police-Cops(tm) som fx Station 2, underlødige serier (der er dog undtagelser) og følelsesporno.

Nuvel, der er da utiltalende følelsesporno-programmer som "Sporløs" på DR1 som jeg mener ligger under al værdighed, men nu ser jeg også primært DR2, som jeg i alt ydmyghed mener er den bedste kanal ud overhovedet  (ud af de ca. 30 kanaler jeg kan modtage). Her finder man både fremragende film, serier, dokumentar- og debatprogrammer, samt nyheds- og aktualitetsprogrammer for mennesker der kan finde ud af at tænke selv -- programmer som ikke taler ned til folk ved at skulle levere alt som "tits and entertainment".

03/01/2008 - 15:15
Bjørn Eidnes

Dette indlæg har jeg skrevet på Ellen Thrane Nørbys egen blog på ellenifolketinget.dk, men det er endnu ikke blevet godkendt til at blive "postet". Så det kommer også her:

Jeg er absolut ikke enig i din betragtning.
Da ideen om DR-byen opstod, var der mange en politker der så det som en kæmpe fordel at DR kickstartede byggeriet i Ørestaden.

DR har indtil nu klaret sig ganske godt under besparelserne. Men det er begyndt at halte kraftigt. Især fordi mange teknikere er blevet fyret. De teknikere har nogle kompetencer som sikrer produktionen af TV og radio i en væsentligt højere kvalitet en man kan forvente af en journalist der både skal interviewe, filme, redigere og tilrettelægge. For det er det der allerede er blevet en realitet.

DR har siden 1925 været med til at binde danskerne sammen på tværs af hele landet. DR har skabt debat, uundværlig læring til både børn og voksne, fantastiske drama-produktioner, de mest troværdige nyhedsudsendelser, afslørende dokumentarer der har sat fokus på de ting i samfundet som ikke er helt pæne og meget meget mere.
I DR har der altid været plads til at eksperimentere med koncepter. Plads til at lave programmer for en mere smal seer-skare, og det har altid været et sted hvor mange af landets dygtigste mediefolk er blevet udklækket. Det har resulteret i kvalitetsindhold på TV, radio og nye medier. Både produktionernes journalistiske indhold og den tekniske standard har altid ligget blandt verdens højeste. DR’s mange ensembler og kor har bidraget til at udbrede musikfortåelsen og kultur generelt til danskerne.

Alle danskere, lige fra de allermindste til de ældste, bruger et eller flere af DR’s tilbud, og kan altid nævne en god, spændende eller sjov oplevelse med DR’s programmer.

Nu må politikerne gøre noget for at sikre DR i fremtiden. Det er en institution som vi danskere ikke kan undvære.

Du nævner at der i Danmark er for 500 millioner kr. sortseere. Det problem kunne man løse ganske enkelt ved at lade licensen blive betalt over skatten. Eller også kunne man automatisk tilmelde alle hustande i Danmark, således at man aktivt skal melde sig fra licensen hvis ikke man ejer et apparat der kan modtage DR’s tilbud.

Hvis DR skal være de bedste, så koster det penge! Det er ingen vej uden om. Man kan ikke spare sig til succes.

Og de 50 millioner som Kulturministeren mener at DR har fået i et licensmerprovenu i 2007 dækker jo nul og niks. Det svarer jo til at man havde forsøgt at lukke Titanics hul med et stykke tyggegummi.

Hvis man ser på antallet af ansatte i en institution som DR og så sammenligner med andre tilsvarende institutioner i udlandet som har lignende forpligtelser, så har DR absolut ikke haft et for stort antal ansatte før besparelserne. Så at skære ned på staben er ikke nogen god ide.

Du skriver at DR skal elske sig selv… men det er forståeligt nok temmeligt svært når man har en gæld der siger spar to, og medarbejdere der ved at de kunne levere et meget bedre stykke arbejde end det de økonomiske ressourcer i øjeblikket giver lov til. jeg er ikek i tvivl om at hver en DR-medarbejder sætter en ære i at lave det bedst mulige stykke arbejde. Men når man er i en situtation hvor ens kolleger bliver fyret om ørene på een, så er det da ikke så underligt at man mister modet… Og så daler kvaliteten.

Find nu en politisk løsning inden DR som den “strandede hval” ånder ud…

Med venlig hilsen
Bjørn Eidnes
En glad DR-bruger…

03/01/2008 - 15:19
Kristian Andersen

Sjovt nok blev min kommentar i Ellen Trane Nørby's blog slettet. Kritik er åbentbart ikke velset.

Her er hvad jeg skrev (citeret ud fra min hukommelse)

Det er interessant at se, at diverse Politikere hurtigt fralægger sig ethvert økonomisk ansvar i forbindelse med DR. Desuden er det ynkeligt at se, diverse angreb på Dr's medarbejderes Politiske overbevisninger som det var tilfælde utallige gange i 2007. En moderne Heksejagt.

Dr mister ikke seere. Tværtimod er det jer Politikere der mister sympati der efterfølgende udmynter sig i politikerlede.

03/01/2008 - 15:42
Jens N. Roved

Godt skrevet. Jeg er også en glad DR-bruger og betaler med glæde min licens.

Kristian Andersen, du skal ikke forvente at regerings -og venstre-politikere lader kritik stå. Kritik er for dem et fy-ord og som begreb på linje med 'offentlig sektor'. Noget som man skal bekæmpe, og hvis man ikke kan bekæmpe det udefra, så bekæmper man det indefra. Det er så det, som man fra regeringens side er igang med ved langsomt og forsigtigt at fjerne ethvert økonomisk eksistensgrundlag for alle offentlige institutioner. Befolkningen skulle jo nødig ane uråd. Ytringsfriheden, som venstre jo ellers på alle måder påstår, at de kæmper så bravt for, synes når det gælder kritik af Ellen Thrane Nørby, at være en by i Rusland. 

03/01/2008 - 15:50
Jens N. Roved

http://www.journalisten.dk/taxonomy/term/930

"Jeg vil sætte ting på spidsen og lade den politiske korrekthed blive hængende på Borgen og ikke slippe med ind i cyberspace. Jeg håber, at du har lyst til at diskutere med.«"

Det synes jo paradoksalt, at Ellen Thrane Nørby ikke vil diskutere med andre end de, som hun er enig med på sin egen blog.

03/01/2008 - 19:08
Ellen Trane Nørby

Blot en kommentar til alle jer, der i jeres egen selvforherligelse bliver ved med at tale om at I ikke kan kommentere på min blog på www.ElleniFolketinget.dk.

Hvis I havde gjort jer bare den mindste umage, så fremgår det klart, at man skal være registret på siden for at kunne poste direkte. Ellers må man afvente at indlægget bliver godkendt. I er velkomne til at registrere jer!

Godkendelse er så sket nu hvor jeg igen er kommet online efter en dag med stribevis af møder ude i virkeligheden og et arbejde der skal passes!

I fht til kommentarer om stavefejl. Jeg sætter mere pris på hurtigheden ved mediet og det at få skrevet noget, end at læse både forlæns og baglæns for at skabe et 110% korrekt dansk. Foregiver ikke at jeg skriver perfekt, men kan man ikke lide lugten i bageriet, så kan man jo bare finde en dansklærer blog istedet

03/01/2008 - 19:33
Ellen Trane Nørby

# til Bjørn Eidnes

Tak for dine kommentarer.  Jeg er såmænd enig i mange af dine betragtninger og er selv en glad DR bruger, der tiltider godt kunne tænke mig, at DR differentierede sig mere fra det udbud der ellers er og turde mere, men det er bestemt ikke noget jeg vil detailregulere fra politisk side, da det i høj grad handler om smag og behag og jeg ikke mener det tilkommer kredsen af medieordfører at detailregulere, hvordan DR skal sammensætte sin sendeflade. Vi er ikke programplanlægger. Vi skaber rammerne og det er så DRs bestyrelse, direktion og medarbejdere der prioriterer og vælger.

DR er en af vores vigtigste kulturinstioner i landet. DR er en del af det kit, der binder sammen og samler i en globaliseret verden, hvor informationsstrømmene er enorme og vi bombarderes massivt med alle former for kulturelt input.

DR er også en vigtig formidler af det danske sprog. En aktiv nyhedsleverandør  og en debatskabende institution.

DRs egne målinger viser, at der i løbet af en uge er 99% af danskerne, der bruger DR på den ene eller anden platform. Det er markant.

DR er og skal fortsat være en central aktør i Danmark, og det er netop derfor DR årligt modtager 3,5 milliarder i licens stigende til knap 4 milliarder i  2010.  Det er en politisk opbakning, der siger spar. De ekstra 50 millioner der oveni som du omtaler som intet er reelt set knap en femtedel af den årlige besparelse på 287,50 millioner.

Staten har desuden garanteret DRs lån og dermed sikret en meget lav rente.

For 3,5 milliarder årligt kan man skabe rigtigt godt TV til danskerne og det er et klart udtryk for en politisk opbakning til DR.

 

 # til Jens N Roved

Hvis du kravlede ned fra dit træ og måske læste det der blev skrevet i stedet for at kaste omkring dig med alle dine fordomme kunne det måske danne grobund for en dialog.

04/01/2008 - 09:25
Henrik Nielsen

Jeg ved godt det ikke var med vilje, men måske er det din underbevidtshed der taler når du skriver følgende: "Det er en politisk opbakning der siger spar" :-)

Det er vist det rigtigste du har skrevet. Jeg kan ikke forstå, hvorfor os licensbetalere skal have dårligere fjersyn, fordi nogle politikere har smidt milliarder ned i et hul i Ørestaden. Det går over min forstand. Når budgettet til en bro over Østersøen om nogle år skrider som sådan nogle altid gør, så siger man da ikke, at man ikke holder broen ved lige eller at billisterne selv må sejle de sidste kilometer. Politikerne frasiger sig deres ansvar af ideologiske årsager og det tør de ikke stå ved.

03/01/2008 - 19:37
Bjørn Eidnes
Kære Ellen Thrane Nørby...

Jeg har nu forsøgt at finde ud af hvor på din side det "fremgår klart" at man skal registrere sig for at poste indlæg med det samme. Jeg kan ikke finde det...
Måske er det mig der blind, men i så fald, vil du så ikke vise mig det?

Personligt var min indledning omkring at det ikke var blevet godkendt endnu, kun ment som en konstatering, og en forklaring på hvorfor mit indlæg også dukker op her...

Ang. debatten omkring stavefejl, så synes jeg sådan set den er komplet ligegyldig i denne sammenhæng. Emnet er DR og ikke "hvem staver bedst"...

Men det er et generelt problem for folk at holde sig til emnet på blogs... Men ja, det er jo stadig et forholdsvis nyt medie...

Så også en opfordring til de andre debatører: kære venner, lad os nu holde os til en saglig debat om emnet som er DR. Omend man er enig eller uenig i Ellen Thrane Nørbys holdninger. Personfnidder kommer vi ingen vejne med...


Med venlig hilsen
og håbet om en løsning på DR-krisen
Bjørn Eidnes
03/01/2008 - 21:05
Jens N. Roved
I så fald beklager jeg min kommentar ang. din blog. Jeg vil gerne være med til at diskutere det her. Men jeg synes, du angriber DR på et forkert grundlag. Det burde jo være den siddende regering og til dels Nyrupregeringen, som du burde angribe for konsekvenserne af deres politik og ikke DR som organisation.
04/01/2008 - 01:19
Kristian Andersen

Kære Ellen.

Din pludselige tilstedeværelse her samt din forklaring om slettede debatindlæg, har ikke overbevist mig. Faktum er, at jeg skrev et indlæg på din blog, der var at læse på din blog, lige efter at jeg havde trykket "Enter".  Da jeg så senere kom tilbage, var mit indlæg pist væk. Nu er det så igen at finde på din blog (tak for det).
Jeg har heller ikke fundet den omtalte regel om, at man skal være registreret, for at skrive et indlæg.  Men jeg vil da komme dig tvivlen til gode og kalde dagens sletning af mit indlæg for en "teknisk" fejl.

04/01/2008 - 09:57
Kim Brandt

Vedr. Lars B. Jørgensens indlæg, hvor i han skrev:

Det ville fremme både budskab og troværdighed hos afsenderen, hvis hun gjorde sig den ulejlighed at: Stave dramachefens navn korrekt. At vide det hedder forsæt og ikke forTsæt (suk) og endelig at det gode svenske skib hed Wasa (suk igen)

Hvor er det skønt at se, at der er nogle som er i stand til at skære igennem, så fokus ikke fjernes fra det essentielle.

 Mvh

Kim Brandt

04/01/2008 - 10:50
Peter Sejr
 De 50 millioner i særbevilling, som Kulturministeren ofte refererer til, er et engangsbeløb, og derfor ikke en femtedel af det årlige beløb på knap 300 millioner som DR skal spare.

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt DR bør have en økonomisk håndsrækning, for størstedelen af sparekravet skyldes ikke DR Byen, men flere års overforbrug (flere programmer end der var råd til, manglende økonomistyring, osv.), som det må være DRs eget ansvar at udrede. Spørg dig selv: hvad er den årlige udgift ved et statsgaranteret lån på 2 milliarder? Det koster halvdelen af, hvad DR skal spare. Desuden er renten er faldet meget siden byggeriet blev budgetteret i 1999 - hvilket må spare DR mindst 30 millioner årligt på den oprindelige byggesum. 

Jeg forstår til gengæld godt, hvis medarbejdernes engagement er på nulpunktet, for direktionen har forsøgt at spare sig ud af overforbruget, og den seneste spareplan er blot den tredie på lige så mange år. De senere år har medarbejderne oplevet adskillige fyringsrunder, evindelige omorganiseringer, skiftende ledere og stadigt stigende usikkerhed og utryghed. Det er urimelige arbejdsvilkår, som tager fokus væk fra det væsentlige: glæden ved at skabe gode programmer til gavn for licensbetalerne.

Kvaliteten af DRs programmer afhænger helt af medarbejdernes engagement og kreativitet. Idet DR ikke tilbyder høje lønninger, faste arbejdstider og en ustresset hverdag, er min største bekymring, at DR skal gå i opløsning indefra. Den økonomiske opstramning kan måske redde økonomien, men hvad nytter det, hvis programmerne forringes, fordi medarbejderne er de-motiverede af utryghed og faldende kvalitet, og i stigende grad søger arbejde udenfor DR. Høj kvalitet er den væsentligste årsag til, at de fleste gerne betaler licens, for det populære kan finansieres af reklamer og brugerbetaling. Kvalitet er efter min mening det væsentligste argument, hvis DR skal hjælpes ud af krisen, enten gennem økonomisk krisehjælp eller ved at slække på kravet om, at DR skal levere de samme programmer, bare for langt færre penge. Hvis først licensbetalerne oplever, at de får stadig ringere programmer for pengene, bortfalder hele grundlaget for at bevare DR som selvstændig institution.

Det var næppe din intention, men opfordringen til at standse "klynkeriet" og arbejde sig ud af problemerne, er en direkte hån mod medarbejderne. DR vil gerne elske sig selv, men det er blevet meget svært, efter så mange års turbulens.

04/01/2008 - 15:57
Jens Yde

Jeg har gennem mange år været en sur bruger af Danmarks Radios programmer.

Lars B. Jørgensen (formentlig en klassisk københavnerjournalist) skriver, at skibet, der sank i Stockholm, hed Wasa.

Inspireret af vulkankatastrofen på Santorini i 1628 f. Kr. besøgte jeg for et par år siden Stockholm for at beskue det skib, der i 1628 e. Kr. sank inde midt i Stockholm. I den anledning købte jeg på skibsmuseet en lille pilleæske, hvorpå der står "Vasa 1628". Altså skrives skibets navn åbenbart Vasa - også på svensk.

Under besøget i Stockholm erfarede jeg i øvrigt, at Vasas kaptajn den fatale solskins-søndag i august 1628 var dansk og hed noget med Jyde, Søren Hansen Jute, så vidt jeg husker.

 Mon Danmarks Radio, København, nogensinde har fortalt noget om denne jyde?

Jeg har forresten også en dåse til konfekt, hvorpå der står: "Regalskepet VASA sjönk på sin jungrufärd i Stockholms Hamn den 10. augusti 1628. Skepet återfanns 1956 och bärgades 1961".

 Blev der i årene 1977-2003 overhovedet ansat nogen i DR hørende til det nuværende VKO-befolkningsflertal? Hvordan ser det ud med hovedstadspressen ellers på det område? Er kendskab til hverken dansk eller svensk nødvendigt, blot man er imod V, K og O?

08/01/2008 - 09:07
Henrik Ole Nielsen

Uffe Ellemann, Ole Andreasen, osv. osv.  Der er masser af højeorienterede der har været ansat i DR. Den sidste er Paula Lorrain.

Det er utroligt med jyder og deres mindreværdskompleks. Hvis nu man skrev noget om, at kaptajnen der sank Vasa var jyde, så havde det været hetz mod jyder. 

 

05/01/2008 - 02:06
Frede Urask

Brænd din lærebog og rid med på et nyliberalt korstog!

Hele Danmark har fået markeds-kræft. Det er klart, public service IKKE er i offentlighedens interesse. Det bedste TV er det TV, som de fleste kan lide at se. Ja, ellers ville de vel ikke se det?!

Længe leve VKO i hellig alliance med TV2.

Staten helt ind i privaten? Ja tak. Jeg bliver nervøs af public service. Det kunne jo være, nogle ville kritisere vores fantastiske regering, der både fører krig i Irak, mod DR og al form for offentlighed. Det er dejlig krig på alle fronter her i verdens lykkeligste land.

Og det er DR, der noget galt med. Det er uomtvisteligt.

Hverken TV2 eller VKO fejer noget ind under gulvtæppet - de er bare ´religiøst vækket´.

Det er fx indlysende, at DR er rugekasse for lutter røde lejesvende. Fx Niels Krause-Kjær fra P1 - en tidligere medarbejder for de konservative. Og op til valgkampen så vi det seneste skud fra den røde rugekasse: nemlig Paula Larrain, der opstillede for de konservative. Det var nok DRs skyld, at hun ikke blev valgt.

Lad os alle kaste mudder - og ditto opføre os som den værste medie-ludder. Bare få den skide public service - ja, al form for offentlighed - afskaffet! Det er IKKE godt for magthaverne.

Minimalstaten maksimalt ind i privaten! Kritikken hertil lands er lige så død, som de 500.000 civile irakere, som Venstres angrebskrig mod Irak har afstedkommet!

Lad os alle støtte VKOs licens - til at dræbe alt, de ikke kan lide.

Lad være med at kritisere magten. Den kan ikke tage fejl. Ellers ville den jo ikke være "magten", vel!?  Det BEDSTE TV er det, de FLESTE ser. Basta. Brænd din lærebog og snup et nyliberalt korstog...

Og må fremtiden berige os med flere visionære og positive politikere i samme kaliber som

E.T. Nørby.................................................................................................... "She comes in peace"...!

Bedste hilsner,

Frede Urask

 

 

05/01/2008 - 12:45
Frede Urask

Brænd din lærebog og rid med på et nyliberalt korstog!

Hele Danmark har fået markeds-kræft. Det er klart, public service IKKE er i offentlighedens interesse. Det bedste TV er det TV, som de fleste kan lide at se. Ja, ellers ville de vel ikke se det?!

Længe leve VKO i hellig alliance med TV2.

Staten helt ind i privaten? Ja tak. Jeg bliver nervøs af public service. Det kunne jo være, nogle ville kritisere vores fantastiske regering, der både fører krig i Irak, mod DR og al form for offentlighed. Det er dejlig krig på alle fronter her i verdens lykkeligste land.

Og det er DR, der noget galt med. Det er uomtvisteligt.

Hverken TV2 eller VKO fejer noget ind under gulvtæppet - de er bare ´religiøst vækket´.

Det er fx indlysende, at DR er rugekasse for lutter røde lejesvende. Fx Niels Krause-Kjær fra P1 - en tidligere medarbejder for de konservative. Og op til valgkampen så vi det seneste skud fra den røde rugekasse: nemlig Paula Larrain, der opstillede for de konservative. Det var nok DRs skyld, at hun ikke blev valgt.

Lad os alle kaste mudder - og ditto opføre os som den værste medie-ludder. Bare få den skide public service - ja, al form for offentlighed - afskaffet! Det er IKKE godt for magthaverne.

Minimalstaten maksimalt ind i privaten! Kritikken hertil lands er lige så død, som de 500.000 civile irakere, som Venstres angrebskrig mod Irak har afstedkommet!

Lad os alle støtte VKOs licens - til at dræbe alt, de ikke kan lide.

Lad være med at kritisere magten. Den kan ikke tage fejl. Ellers ville den jo ikke være "magten", vel!? Brænd din lærebog og snup et nyliberalt korstog!

Og må fremtiden berige os med flere visionære og positive politikere i samme kaliber som

E.T. Nørby.................................................................................................... "She comes in peace"...!

Bedste hilsner,

Frede Urask

 

 

06/01/2008 - 20:21
Søren Rasmussen

DR blev snigløbet af en socialdemokratisk ledelse og en socialdemokratisk domineret bestyrelse. Faktisk stemte Venstres og Dansk Folkepartis repræsentanter i bestyrelsen IMOD Nissens monument, DR-Byen i Ørestanden. Var det så ikke en ide, hvis DR-medarbejderne rettede deres vrede mod de ansvarlige for den misere, som DR pga. dårlig ledelse er havnet i?

PS. Spørg Mogens Rubinstein. Han vil give mig ret i, hvem de virkelige ansvarlige var. 

 

 

 

07/01/2008 - 19:19
Jens Yde

Nørby sammenligner glimrende Danmarks Radio med det forliste svenske krigsskib Vasa. Begge blev ramt af havari på grund af kongens dispositioner.

Den svenske konge greb ind i byggeriet af Vasa, så det kunne blive det stærkeste og mest imponerende krigsskib, verden havde set. Der kom et ekstra dæk på med kanoner klar til at fyre kugler ud gennem huller fra både styrbord og bagbord. Da skibet blev sendt i krig i 1628 nåede det kun få hundrede meter ud i havneindløbet i Stockholm, inden det den vindstille sommersøndag begyndte at krænge først lidt til den ene side og derefter lidt mere til den anden, så løse dele rullede med rundt inde i skibet. Det krængede derefter yderligere fra side til side for til sidst at lægge sig ned og gå til bunds i skærgården, så kun masterne stak op – som radioantenner. Enhver i besætningen med 200 meter mærket i svømning kunne have reddet sig i land, men alligevel omkom omkring 50 af de ombordværende. Blandt andet den hollandske skibsarkitekt og den danske kaptajn kom under forhør i jagten på den ansvarlige for forliset, men ansvaret blev vist aldrig placeret. Skylden er dog  senere i historien lagt på kongen. Skibet havde kostet en fjerdedel af statsbudgettet.  

På samme måde var det kongen af Danmarks Radio, generaldirektør Nissen, der ønskede det kostbare Ørestads-projekt realiseret. Han fik den ønskede opbakning i DR-bestyrelsen, og beslutningen blev konfirmeret af den daværende SR-regering og Folketingets finansudvalg og formentlig syntes også storkøbenhavnerne godt om milliardinvesteringen i den nye arbejdsplads for ”tusinder” af medarbejdere. Besætningen protesterede ganske vist mod de vilde planer, men protesterne blev ikke hørt.

Vil det gå med DR som med Vasa? Det svenske skib var tænkt til brug mod Polen og skulle nogen i Polen da jamre over forliset? Forventer DR’s venner, at alle og enhver i Danmark vil udtrykke beklagelse, hvis det går med DR som med Vasa? Skulle millioner af mennesker i Danmark komme rendende med penge, så DR kan undgå at ende som et søfartøj, der højst kan sammenlignes med en tømmerflåde? Til oplysning for dem, der af litteratur kun modtager Information, Weekendavisen, Politiken og Journalisten kan jeg sige, at der er områder i Danmark, hvor Venstre og Dansk Folkeparti alene får over halvdelen af stemmerne ved Folketingsvalgene, ja mere end 60 procent og sågar 70 procents opbakning bag disse to partier kan ses på visse valgsteder. Sandsynligheden for i disse områder at finde skeptikere over for DR er nok større end den er på Nørrebro og omegn. 

Jeg har efterlyst navne på DR-medarbejdere, der blev ansat i perioden 1978-2003, og som tilhørte enten Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti eller Fremskridtspartiet. Altså tilhørte den flok, som har udgjort befolkningsflertallet siden 2001.

En debattør har bragt Paula Larrain og Niels Krause-Kjær i forslag, men de to køber jeg ikke. Niels Krause-Kjær fik ifølge tilgængelige oplysninger først tilknytning til Danmarks Radio i 2006, mens Paula Larrain i min optik frem til generaldirektør Nissens fratrædelse i 2003 tilhørte det sædvanlige segment af venstreorienterede kvinder på TV-Avisen. Paula Larrain voksede op i et ateistisk hjem med venstreorienterede forældre, men netop i 2003 fik hun palmesøndag en vækkelse i Gilleleje kirke og blev omvendt. 

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/265785:Kirke---tro--Paulas-pingpong-med-Gud.

Andre husker, at Paula Larrain før systemskiftet i 2001 sammenlignede Pia Kjærsgaard med Milosevic. 

http://engelbreth.weblog.dk/category/paula-larrain/

Jeg har tidligere i en anden DJ-debat nævnt nogle af dem fra mit eget hold på Journalisthøjskolen, der fik job i Danmarks radio. Jeg vil ikke skrive deres navne igen, men en diskussion om deres politiske ståsted vil gå på, om de støttede Moskva, Østberlin, Havanna eller noget i Østasien. Jeg opfordrede andre til at fortælle om deres egne holdkammerater, som kom til DR, men det har næsten ingen gjort, og det havde jeg heller ikke ventet. ”Vi er jo også kolleger, husk det”, hører man i sin ikke-eksisterende øresnegl. 

Jeg gentager derfor mit spørgsmål: Hvem af dem, der i perioden 1978-2003 fik ansættelse i DR, hørte til Anders Fogh Rasmussens, Bendt Bendtsens og Pia Kjærsgaards flokke? Et kriterium for godkendelse af et svar er, at pågældende DR-medarbejder ikke offentligt må have kritiseret Pia Kjærsgaard, Søren Krarup og Jesper Langballe, og at vedkommende DR-medarbejder ikke er sparket over på den anden side af den dansk-tyske grænse eller helt ud i havstokken i Vestjylland.. Hvis der ikke kan findes nogle af de kendte fra TV, der opfylder kriterierne for godkendelse, må man gerne nævne mindre kendte DJ-medlemmer eller i yderste fald nogen fra det tekniske eller administrative personale.

Nissen, der i 1968 var formand for Studenterrådet på Københavns Universitet, har udtalt, at ”vi ansætter ikke folk efter deres politiske anskuelse”, men når man nu selv har oplevet……så er det sjovere at læse om Vasa end at høre på disse endeløse rækker af løgne fra DR-miljøet og Journalisthøjskolen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Regalskeppet_Vasa

08/01/2008 - 08:03
Chris Hansen

Jens Yde skriver: "Nissen, der i 1968 var formand for Studenterrådet på Københavns Universitet, har udtalt, at ”vi ansætter ikke folk efter deres politiske anskuelse”, men når man nu selv har oplevet..."

Hvis vi nu antager, som mange undersøgelser er kommet frem til, at et flertal af journalister stemmer fra Det Radikale Venstre og ud mod Venstre, så er det vel heller ikke underligt, at DR-journalister er mindre tilbøjelige til at stemme på VKO.

Det samme vil man så kunne sige om journalister ansat på Weekendavisen, JP eller Information(!).

Jeg har været ansat i forskellige afdelinger i DR, og ikke én eneste gang er jeg blevet spurgt om min politiske overbevisning. Jeg har heller aldrig hørt fra kollegaer, at de skulle være spurgt om det samme under deres ansættelsessamtaler.

Derfor må jeg konkludere, at du vrøvler, når du tvivler på rigtigheden af Nissens citat om ”vi ansætter ikke folk efter deres politiske anskuelse”.

Du har vist aldrig selv været ansat eller har været til ansættelsessamtale i DR, har du?

10/01/2008 - 13:13
Jens Yde

Chris Hansen spurgte: Du har vist aldrig selv været ansat på eller været til ansættelsessamtale på DR, har du?

Svar: Jeg blev helt paf over dette spørgsmål, som jeg har grundet over i et par dage nu. Af de mange tusinde indlæg og de titusinder af spørgsmål, der er stillet på Journalistforbundets debatter, er det første gang nogen er konfronteret med, ”om de måske nogen sinde selv har været til ansættelsessamtale et-eller-andet-sted”. Men rent faktisk har jeg været til ansættelsessamtale på DR, endda mange gange hvis vi anvender talrækken en-to-mange-mange-mange…En af disse mange gange var jeg til samtale om et job på TV-Avisen, kan jeg huske. Jeg mødte chefen himself Lasse Jensen, tillidsmanden Jørgen Kaarup Jensen og en tredje person, hvis navn jeg ikke kan komme i tanker om. Grunden til, at jeg kom til en snak på DR var nok, at jeg på det tidspunkt i Århus havde lavet nyheder for noget socialdemokratisk arbejderradio tilsat billeder, som de dygtige frækt udtrykte det. Det kan også være, at jeg havde fået et positivt ord med på vejen af et par personer knyttet til det demokratiske journalistmiljø. I alt fald nævnte Lasse Jensen to herrer, hvis navne jeg stadig husker i denne forbindelse. Den mest sandsynlige baggrund for min udvælgelse til jobsamtale var dog nok, at Lasse Jensen og co. havde brug for et alibi, så de kunne dokumentere over for DR-ledelsen, at der havde været en rigtig samtalerunde, der opfyldte de stillede kriterier, og der var skam også kaffe på bordet og ”bruger du sukker” og ”vi har også fløde”, og jamen, det hele var  i orden, ville jeg have sagt til generaldirektøren, hvis han havde spurgt. Senere hørte jeg fra en tillidsmand, at ”vi vidste allerede på forhånd, hvad det skulle være” - hvor ”hvad” skal oversættes med ”hvem”. Sådan taler de jo. TV-Avisen skal under alle omstændigheder være glad for, at Jensen ikke valgte mig, for jeg har aldrig kunnet få billedsiden på tv til at fungere, min stemme er svag og temmelig uinteressant, og jeg har problemer med at formulere mig både mundtligt og skriftligt, hvilket jeg gang på gang erindres om ud fra svarene på mine indlæg på Journalistforbundets sider. At være ung og smuk og rig er jo ikke tilstrækkelig kvalifikation til at få et job på TV-Avisen.

Chris Hansen oplyser, at han har været ansat i forskellige afdelinger i DR, og at han aldrig har oplevet, at nogen er spurgt om deres politiske overbevisning.

Svar: Forarbejdet er gjort inden ansættelsen. På Journalisthøjskolen eller på en af de andre uddannelser er Chris Hansen for længe siden sandsynligvis registreret som socialdemokrat. De studerende er opdelt i hold under uddannelsen, og ungdommen kan ikke være sammen så længe om journalistik, uden at den enkeltes politiske ståsted kommer for dagen på et tidspunkt. Vær helt sikker på, at ”din politiske holdning i din ungdom” er registreret af nogen.

Chris Hansen: - et flertal af journalister stemmer fra Det Radikale Venstre og ud mod venstre, og så er det vel heller ikke underligt, at DR-journalister er mindre tilbøjelige til at stemme på VKO.

Svar: Nej, men bliver 85 procent  B-A-F-Ø-journalister i Danmark til 99 procent i Danmarks Radio er det vel en note værd.

Chris Hansen: Derfor må jeg konkludere, at du vrøvler, når du tvivler på rigtigheden af Nissens citat om, at ”vi ansætter ikke folk efter deres politiske anskuelse”.

Svar: Som sagt har jeg åbenbart svært ved at udtrykke mig skriftligt. Jeg tror, at jeg har udtrykt mig klart og forstår heller ikke, at vrøvl og tvivl hænger sammen på nævnte måde, men Chris Hansen siger jo, at jeg vrøvler, og eftersom det er ham, der har været ansat i Danmarks Radio, så vil han formentlig vinde enhver diskussion over mig om ”klarhed, tvivl og vrøvl”.

10/01/2008 - 13:50
Chris Hansen

Jens Yde skrev:
Forarbejdet er gjort inden ansættelsen. På Journalisthøjskolen eller på en af de andre uddannelser er Chris Hansen for længe siden sandsynligvis registreret som socialdemokrat. De studerende er opdelt i hold under uddannelsen, og ungdommen kan ikke være sammen så længe om journalistik, uden at den enkeltes politiske ståsted kommer for dagen på et tidspunkt. Vær helt sikker på, at ”din politiske holdning i din ungdom” er registreret af nogen.

Hvis nogen har registreret mig nogen steder som socialdemokrat endsige venstreorienteret, så bør de nok betale deres honorar tilbage. For så har de ikke gjort deres arbejde godt nok.

Denne her diskussion begynder at blive temmelig paranoid og udokumenteret fra især to debatøres side. Jeg gider ikke deltage mere, medmindre der kommer konkrete beviser på bordet om, at DR vitterligt ansætter folk på baggrund af deres politiske ståsteder.

10/01/2008 - 13:59
Jens Yde

Det bedes bemærket, at jeg spørger til tiden fra 1978, da tv-journalist Bent Stuckert begyndte i Danmarks Radio, og frem til Nissens fyring, hvilket skete i oktober 2004. En periode på mere end et kvart sekel.

Af tilgængelige oplysninger på nettet ser ud til, at DR's ven Chris Hansen først er begyndt som aktiv i 2005. Måske er situationen en anden i dag? ( Beklager dybt, at jeg gættede på socialdemokrat).

10/01/2008 - 14:10
Chris Hansen

"Af tilgængelige oplysninger på nettet ser ud til, at DR's ven Chris Hansen først er begyndt som aktiv i 2005." 

Forkert igen!
Jeg har været ansat i DR i den periode, som du så gerne vil vide noget om.

10/01/2008 - 14:20
Jens Yde
Hvorfor står der så ikke noget om det på Danske Journalister? Er der noget at skjule? Hvorfor ikke bare skrive, hvornår det var?
15/01/2008 - 15:19
Henrik Nielsen
Er Uffe Ellemann og Ole Andreasen ikke gode nok eksempler???
08/01/2008 - 09:35
Chris Hansen

Jeg selv skrev: "Hvis vi nu antager, som mange undersøgelser er kommet frem til, at et flertal af journalister stemmer fra Det Radikale Venstre og ud mod Venstre..."

Venstre skulle naturligvis have været med lille:

"Hvis vi nu antager, som mange undersøgelser er kommet frem til, at et flertal af journalister stemmer fra Det Radikale Venstre og ud mod venstre..."

10/01/2008 - 14:13
Søren Rasmussen
Jeg skal ikke kommentere påstanden om, at medarbejdere bliver ansat i DR ud fra politiske kriterier, da jeg ingen viden har herom. Men derimod er det en kendsgerning, at generaldirektør Nissen blev valgt med venstrefløjens stemmer i Radiorådet. Ganske vist var der borgerligt flertal, men den konservative Isi Foighel skiftede højst overraskende side i dette spørgsmål, og stemte på Nissen. De borgerliges kandidat var Per Stig Møller. Det er naturligvis ikke til at vide med sikkerhed, men hvis Foighel havde stemt på sin partifælle (som han imidlertid ikke kunne fordrage), så var DR sluppet for at blive hevet ned i Ørestadens sump. For bl.a. Søren Krarup og Hans Morten Rubin fra den borgerlige fløj stemte imod Nissens "mausolæum".  

Seneste nyheder

17/04/2014 | 08:17
Andreas Marckmann Andreassen
16/04/2014 | 15:19
Maria Padilla Arndt
15/04/2014 | 15:58
Maria Padilla Arndt
15/04/2014 | 14:27
Emil Ellesøe Ditzel

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Er du Radio24syvs nye Nyhedschef

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk