16. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Kåre Quist: »Drop machoræset når du interviewer«

Kontantværten har gennem 10 år lavet konfronterende interviews med alt fra svindlere til ministre. »I bund og grund handler det om at være fair,« siger han til journalisten.dk. Læs hans bedste råd til de kritiske interviews.
15/06/2012 | 13:27

Af: Søren Frandsen

Kontantværten har gennem 10 år lavet konfronterende interviews med alt fra svindlere til ministre. »I bund og grund handler det om at være fair,« siger han til journalisten.dk. Læs hans bedste råd til de kritiske interviews.

Små 10 år ved fronten. Sådan kunne en beskrivelse af DR's Kontant-vært, Kåre Quist, lyde. Først godt fire år som skrivende chef på Ekstra Bladets graverredaktion, siden et år som vært på DR's nu hedengangne live-interviewprogram Ærligt talt og nu fire år på forbrugermagasinet Kontant. Tre arbejdspladser, hvor det kritiske og konfronterende interview bliver dyrket som en kunstart.

»Min erfaring er, at du kan læse en masse teori om det gode interview - "hv-spørgsmål", "tragt" og så videre - men i sidste ende lærer du at lave et godt konfronterede interview, når du øver dig,« siger Kåre Quist, der i sin tid på Kontant har lavet 160 udsendelser - og dermed det samme antal konfronterende interviews.

Hvordan arbejder du med dine spørgsmål inden interviewet?
»Undgå generelt at stille for mange spørgsmål, som man ikke kender svaret på, når man laver tv. Derfor gennemgår jeg interviewet med interviewpersonen, inden vi optager. Det mener jeg giver det bedste resultat,« siger Kåre Quist.

Men det klassiske mantra med åbne hv-spørgsmål bruger Kontant-værten ikke nødvendigvis i sine udsendelser.

»Et interview i Kontant tager typisk fire minutter. Inden da har vi brugt 20 minutter på at opbygge en præmis om, at noget er for galt. Derfor vil det ikke fungere, hvis jeg åbnede med et helt neutralt spørgsmål. I min funktion arbejder jeg med mere lukkede spørgsmål - det kunne for eksempel være "Hvad vil I gøre ved det her?". Spørgsmålet virker åbent, men er jo i realiteten lukket, da det indirekte siger, at der er et problem,« siger Kåre Quist.

Derudover arbejder Kåre Quist med succeskriterier.

»Jeg opstiller altid et eller flere mål, jeg gerne vil opnå i mine interviews. Det kan være helt konkrete sætninger, som jeg gerne vil have interviewpersonen til at sige. Målene gør det også lettere for mig at styre hårdheden i interviewet,« siger Kåre Quist, mens han påpeger, at tonen er vigtig for programmet.

»Kontant spænder vidt i emner. Fra annoncehajer og skruppelløse forretningsfolk, der slår plat på kræftsyge børn, til forbrugerrettigheder og en computer, der ikke kan blive repareret af producenten. Det er afgørende, at det spænd afspejles i tonen i interviewet. Man skal helst ikke skyde gråspurve og gebyrgribbe med kanoner.«

Kontant-værten har fire gode råd til journalister, der laver konfronterende interviews.
1. Hav altid styr på fakta.
2. Instruer dine interviewpersoner.
3. Drop machoræset.
4. Vær fair.

Hav altid styr på fakta:
På Kontant er ansat syv journalister, der arbejder i hold for at holde produktionsflowet i gang. Kåre Quist kommer om bord på de forskellige historier i sidste uge af produktionen.
»Jeg læser al fakta på området. Hvis det for eksempel handler om kundens rettigheder i forhold til bankerne, så læser jeg op på lovgivningen på området. På redaktionen spørger jeg ind til vores cases, så jeg kender historierne til bunds. Da jeg har klæbehjerne, hjælper det mig under interviewet.«

Instruer dine interviewpersoner:
Mange journalister vælger at holde deres kort tæt til kroppen, inden de laver interviews. Kåre Quist griber det helt anderledes an.

»Vi giver altid vores interviewpersoner adgang til store dele af vores research. Det kan for eksempel være caseoversigter og journalnumre, som interviewpersonerne har brug for for at kunne komme med fornuftige svar,« siger Kåre Quist og henviser til, at for eksempel forsikringsselskaber har glæde af journalnumre, så de kan faktatjekke.

»Derudover giver jeg interviewpersonerne den spørgeramme, som jeg vil lave interviewet ud fra. Et interview handler i bund og grund om at få svar, og min erfaring er, at jo mere åben jeg er, jo bedre svar får jeg,« fortsætter han.

Drop machoræset
Specielt på fjernsyn er interviewerens fremtoning vigtig. Hvor journalisten i en artikel kan skrive sig ud af dårlige spørgsmål og elendig attitude, fanger kameraet hver eneste fejl. Derfor - smid egoet væk.

»Interview indeholder en hårfin grænse, hvor man på den ene side er hård, men fair, mens man på den anden side er machomand, der tryner kilden. Det er vigtigt ikke at komme brasende som en henrettelsespeloton for så taber du sympati hos modtagerne. Lad som udgangspunkt din interviewperson tale ud - så får du også de bedste svar - men hvis de ikke svarer på spørgsmålet, så er det min pligt at insistere og i nogle tilfælde også afbryde for ikke at spilde seernes tid,« siger Kåre Quist.

Vær fair
Gennemgående for de konfronterende interviews, som Kåre Quist laver, er, at de som udgangspunkt skal være fair. Det er blandt andet derfor, at han tilbyder interviewpersonerne adgang til researchen.
»Vi går meget langt for at lade folk komme til orde.«

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

BERLINGSKE MEDIA SØGER // SPORTSJOURNALIST TIL BT MED FLAIR FOR NYHEDER

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 17/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Radio24syv søger 2 nyhedsjournalister

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 18/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk