16. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

The Guardian åbner nyhedsarbejdet for læserne

I et nyt forsøg vil den britiske avis lægge deres arbejdsproces til offentligt skue og invitere læserne til at komme med input. Avisen håber på, at det vil bringe lidt troværdighed tilbage i britisk journalistik.
10/10/2011 | 13:30

Af: Mads Olrik Berthelsen

I et nyt forsøg vil den britiske avis lægge deres arbejdsproces til offentligt skue og invitere læserne til at komme med input. Avisen håber på, at det vil bringe lidt troværdighed tilbage i britisk journalistik.

Det er måske et af deres mest velbevogtede dokumenter, avisen The Guardian nu vil lægge offentligt frem: Planen for, hvilke nyheder der skal stå i morgendagens avis. 'The News List', kalder avisen det stykke papir, der giver overblikket over, hvilke journalister der arbejder på hvilke historier. Men i de næste 14 dage er det ikke kun avisens egne redaktører og journalister, der kan få indblik i nyhedslisten. Også læsere, og for den sags skyld resten af internettet, kan læse med.

The Guardian håber, det vil give respons fra læserne i form af feedback på historievalget, hjælp med kilder eller måske endda gode tips.

»Ligesom mange andre har vi opdaget, at nogle af vores mest læste historier er de live-blogs, der fortæller om begivenheder, mens de finder sted - ofte med brutal ærlighed om, hvad vi ved og ikke ved. Det er med denne erfaring i baghovedet, at The Guardian nu eksperimenterer med at åbne sine døre,« skriver The Guardians nyhedsredaktør Dan Roberts i en artikel på Guardian,co.uk.

»Ideen er at publicere en nøje udvalgt nyhedsliste med nyheder om indland, udland og finansstoffet på en daglig blog, og vil opfordre vores læsere til at tage kontakt til journalister og redaktører via Twitter, hvis de har ideer,« skriver han.

Eksperimentet kører fra i dag mandag og 14 dage frem. På dagens nyhedsliste kan man blandt andet se, at The Guardians journalister arbejder på historier om en mand, der brød ind hos sangerinden Madonna, om russiske politikere, der føler sig sikre på, at den afskyelige snemand findes, og om de libyske oprøreres kamp for at overtage byen Sirte.

The Guardian følger med sit nye forsøg i fodsporene på blandt andet den svenske, regionale avis Norran. Her har redaktionen sat en live-chat op, der er bemandet hele dagen, hvor læserne hele tiden kan komme med input og feedback til de historier, der bliver arbejdet på. Systemet har blandt andet betydet, at avisen journalister bliver klædt på til pressemøder af læserne.

Journalisten.dk snakkede tidligere i år med avisens chefredaktør.

»(Det) er en måde at invitere alle, der har lyst, til at bidrage til at skabe avisen. Der er til tider en lettere mytisk opfattelse af redaktionslokalet blandt læserne, og det giver folk lyst til at deltage i processen omkring avisen. Og det er rigtig godt for produktet,« sagde chefredaktør Anette Novak dengang til Journalisten.dk. Hun mener, at den direkte kontakt gør en kæmpe forskel.

»Det er bare ikke ligesom e-mail og post. De e-mails, der bliver sendt til vores info-mail ryger jo nærmest ned i et sort hul. Nogle gange finder vi en historie i in-boksen, men mange gange får folk jo slet ikke svar. (Med dette system) snakker de direkte med et rigtig levende menneske, de får svar med det samme. Rent psykologisk giver det en helt anden lyst til at deltage.«

Hvis man har lyst til at komme med input til de historier, The Guardian planlægger at bringe i morgendagens avis, skal man kontakte avisens journalister på hjemmesiden Twitter. Her er ens henvendelse dog helt offentlig, men man kan også kontakte journalisterne over mail.

Dan Roberts, nyhedsredaktør på The Guardian, mener, at der stadig er mange i branchen, der ikke ønsker, at læserne skal få alt for meget indsigt i den maskine, nyhederne bliver sendt igennem, inden de kommer ud som overskrifter i den anden ende.

»Men i en verden, hvor mange læsere er blevet dybt kyniske i deres opfattelse af journalistik efter sommerenes telefonhacking-skandale, er der flere og flere der vil se, hvor deres nyheder kommer fra og hvordan, de er lavet. Og selv om det måske er smertefuldt for journalisterne at indse, så har læserne måske også et par forbedringer til nyhedsmaskinen,« skriver Dan Roberts.

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

BERLINGSKE MEDIA SØGER // SPORTSJOURNALIST TIL BT MED FLAIR FOR NYHEDER

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 17/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Radio24syv søger 2 nyhedsjournalister

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 18/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk