21. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Grafik med europæiske briller

 
15/12/2004 | 09:00

Af: Jacob Hille

 

I et afsides hjørne af Jyllands-Posten i Århus laver to grafikere og to journalister fra KRT Europe nyhedsgrafikker til 180 europæiske aviser. Tour de France er nemmere at visualisere end menneskerettigheder.

 

GRAFISK. En Sky News-nyhed om fiskeforbud i Nordsøen flimrer over den lille tv-skærm i en af de fjerneste afkroge af Jyllands-Postens lokaler i Århus-forstaden Viby.

Her har KRT Europe lejet et kontor, og herfra laver de nyhedsgrafikker til de 180 europæiske aviser, der har abonnement på at downloade grafikker fra KRTs hjemmeside. KRT Europe er datterselskab af den amerikanske mediegigant Knight Ridder Tribune, KRT, der har 900 aviser som kunder - de fleste i USA.

»Vi laver grafik med europæiske briller. Firmaets hovedkvarter er i USA, men vores europæiske kunder synes ikke om de amerikanske nyhedsgrafikker, da de er meget amerikanske. For eksempel skrev amerikanerne i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg 'GOP' - Grand Old Party - i stedet for 'Republikanerne'. Den slags bliver nogle europæiske kunder irriteret over,« fortæller journalist Elsebeth Nielsen.

KRT Europes redaktion består af to grafikere og to journalister, der henholdsvis layouter og skriver oplysningerne i grafikkerne.

»Vi finder historier, der egner sig til at blive illustreret visuelt. Vi kan ikke vælge alle emner. For eksempel er menneskerettigheder for abstrakt og uhåndgribeligt et område - det kan bedre illustreres med et billede,« siger Jutta Scheibe.

De fire på KRT Europe begynder dagen med et morgenmøde, hvor de diskuterer, hvordan de kan visualisere dagens historier fra tv, tekst-tv, radio, internet og nyhedsbureauer. KRT Europe arbejder med en daglig eftermiddags-deadline, men ved større begivenheder ser KRT-folkene også længere frem i tiden.

Sport er en af KRT Europes mærkesager, og op til OL, VM og EM i fodbold, Formel 1-sæsonen og Tour de France laver KRT pakker med 30 grafikker i hver.

»Til Touren lavede vi grafikker over etaperne, hvad rytterne spiser, hvordan de træner, deres udstyr, taktik, og hvordan et hold er bygget op,« fortæller grafiker Eeli-Ethel Polli.

Også mere ømfindtlige emner som doping tager de op.

»Vi har lavet grafik om blandt andet bloddoping og epo, men faktuelt beskrevet. Vi skal ikke sige, at den og den rytter har taget det og det stof,« siger Elsebeth Nielsen.

»Desuden følger og udvikler vi emner, der kører i lang tid, som for eksempel krigene i Kosovo og Irak. Vi lægger ud med landkort og faktuelle beskrivelser af landene, senere følger grafikker om landenes ressourcer, militære styrke og politiske systemer som relevant tillægsinformation,« siger Jutta Scheibe.

Denne tirsdag er en jævn nyhedsdag, der ikke har voldt KRT Europe nævneværdige kvaler. En forestående sværm af stjerneskud, den genvalgte CDU-formand og måske kommende tyske kansler Angela Merkel samt fiskeforbudszoner i Nordsøen har man lavet grafikker til.

Dagen forinden havde bomber i Spanien og Saudi-Arabien, en global klimakonference og en stor international læsetest optaget KRT Europes folk.

Gruppen består af sammensat af tyske Jutta Scheibe, Eeli-Ethel Polli fra Estland og danskerne Elsebeth Nielsen og Morten Lyhne. Alle grafikker bliver lavet på engelsk og senere oversat til de relevante europæiske sprog. KRT sender eksempelvis i gennemsnit en grafik om dagen til en lang række tyske aviser.

Kontakten til de europæiske kunder er også baggrunden for, at den europæiske afdeling fik hjemme i Århus.

»På grund af problemer med tids-forskellen mellem Europa og USA, oprettede KRT i 1995 en afdeling i Europa. KRT havde en medarbejder, Ole Rode Jensen, der var født og opvokset i Århus. Han havde boet halvandet år i USA, men tog til Europa for at betjene de europæiske kunder. Det var ham, der sagde, at stedet for den europæiske afdeling skulle være Danmark - og nærmere bestemt Jylland,« forklarer Elsebeth Nielsen.

Europæiske avislæsere interesserer sig mere for USA, end amerikanerne gør for Europa. Derfor er de fleste af Århus-kontorets grafikker også mest interessante for det europæiske marked.

»Amerikanerne bliver mindre og mindre interesserede i, hvad der foregår uden for deres egne landegrænser. Horisonterne er meget små, på trods af at det er et land, som har mange indvandrere fra Europa. Amerikanerne har fokus på sig selv som stormagt, så de er komplet uinteresserede i mange europæiske emner. EU-udvidelsen og euroens indførelse blev de oplyst om, mens de for eksempel er ligeglade med Angela Merkel og fiskeforbudszonerne i Nordsøen,« konstaterer Jutta Scheibe.

»Astronomi, natur og videnskab er de som regel interesserede i. Og amerikanernes egen krig i Irak fulgte vi døgnet rundt i samarbejde med vores kolleger i USA,« siger Jutta Scheibe.

Deres chefer er den amerikanske art director og afdelingslederen for grafik i KRTs hovedkvarter i Washington, D.C. Kontakten mellem KRT-enklaven i Viby og Washington er begrænset til e-mail og telefon.

»Det er super, at vi kan arbejde selvstændigt. Der er ingen big brother, som kigger os over skulderen. Vi kan næsten tage de emner op, vi har lyst til,« siger Jutta Scheibe.

Som det meste andet i dag laves KRTs grafikker primært på computere, men Eeli-Ethel Polli tegner også i hånden.

»Det kommer meget an på emnet, om vi tegner grafikken eller laver den på computer. Bygninger er gode at lavepå computer med 3D-teknik, så de kommer til at ligne arkitekttegninger. Meget detaljerede ting er det nemmere at tegne - for eksempel kan musklerne i kroppen med fordel tegnes op,« fortæller hun.

* KRT Europe ApS består af:

Journalist Jutta Scheibe: Har tidligere været journalist på radio, tv og avis og har lavet en del sport. Hun står for at holde kontakt til det store tyske marked. Har været hos KRT Europe siden 1996.

Journalist Elsebeth Nielsen: Har læst statskundskab på Aarhus Universitet og tidligere været researcher på Jyllands-Posten. Har været hos KRT Europe siden 1995.

Grafiker Eeli-Ethel Polli: Har arbejdet som grafiker på Estlands to største aviser samt et estisk magasin, der minder om Time Magazine. Har været på KRT Europe siden 2000.

Grafiker Morten Lyhne: Uddannet på teknisk skole i Kolding med overbygning i design. Har været på KRT Europe siden 2000.

* Læs mere om KRT på www.krtdirect.com.

 

Magasin: 

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Er du Radio24syvs nye Nyhedschef

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk