24. april 2014
BLOG
Øjvind Hesselager:
Teknologitosser

Et rigtig godt søkort

Med digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludselig gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter.
13/02/2012 | 12:06

Af: Ernst Poulsen

Med digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludselig gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter. Dermed forsvandt også den beskyttelse mod konkurrenter, som tidligere gjorde det nemt at opkræve et højt beløb for mange produkter.
Det næste stormvejr er udløst af brugernes mulighed for at bidrage med den viden, som det tidligere var forbeholdt folk i bestemte professioner at levere. Brugernes restaurant-anmeldelser er i dag lige så vigtige som dagbladenes anmeldere.
De største omvæltninger  rammer de virksomheder, hvis produkter både kan digitaliseres, og hvor almindelige brugere kan overtage værdiskabelsen. Man behøver blot nævne Wikipedia, og man har forståelsen af, at gamle hæderkronede produkter og virksomheder kan blive marginaliseret på få år.
Den historie er fortalt før, og derfor er det befriende, at Peter Svarre i sin bog gør et solidt arbejde for at komme et spadestik dybere. Befriet for hype og med masser af konkrete eksempler hjælper han læserne med værktøjer til at analysere, om ens produkt reelt er udfordret af digitalisering og brugerskabelse. Det er de langtfra altid. Den almindelige forbruger får næppe lov til selv at producere og distribuere benzin i nærmeste fremtid. Nogle ting er forbeholdt professionelle - for eksempel af sikkerhedshensyn. (...)
Peter Svarre trækker på mere end mere end 10 års erfaring fra medie- og reklamevirksomheder og hjælper læseren med at analysere nogle af de konsekvenser, som den perfekte storm kan få for organisationens forretning, kommunikation og organisation. Hver især kunne de emner have båret en bog, men selv om Svarre ikke kommer ned i alle detaljer, så er Den Perfekte Storm solidt håndværk. (...)
Mediebranchen bliver ikke gennemgået særskilt, men bogen er så absolut værd at læse, fordi den kan bruges til at gentænke og analysere ens position og produkter. Det her er ikke endnu en buzz-word-bog, men en bog, som både hjælper med at skabe overblik over forandringerne og sætter en i gang med at tænke fremad.
Mediebranchen er i den grad ramt af digitalisering og de medfølgende gratis netnyheder, og selv om mediehusene ikke er blevet udslettet i samme omfang som fotohandlere, rejsebureauer og pladebutikker, så kan det meget vel skyldes, at dele af produktet - for eksempel de lange analyser - har været beskyttet af, at det har været besværligt at læse et broadsheet-opslag på en kontorstol.
Her pisker stormen branchen om ørerne med stadig kraftigere vindstød. Forude venter en endnu kraftigere digitalisering (mobil, tablets, med videre) og større brugerinvolvering - for eksempel i form af nyheder sorteret af venner og kolleger på Facebook og Twitter. Det har aldrig været mere nødvendigt med et solidt strategisk arbejde.
Med Den Perfekte Storm har Peter Svarre leveret et rigtigt godt søkort, som kan hjælpe en til at udstikke kursen og give overblik over et nogle af de klippeskær, vi sejler rundt blandt.

Den Perfekte Storm
Peter Svarre
Gyldendal Business
276 sider, 300 kroner
www.denperfektestorm.dk

ERNST POULSEN er webjournalist

Kommentar

Seneste nyheder

23/04/2014 | 19:23
Lasse Højsgaard
23/04/2014 | 17:14
Andreas Marckmann Andreassen
23/04/2014 | 15:10
Andreas Marckmann Andreassen
23/04/2014 | 15:03
Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Kommerciel journalist

Jyske Medier A/S
Ansøgningsfrist: 05/05/2014

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01