20. august 2014
BLOG
Mogens Blicher Bjerregård:
Gaza-journalistik i orkanens øje

Egmont-ejede TV 2 i Norge leverer rekordresultat

TV 2 i Norge præsenterer netop nu det bedste resultat i kanalens historie. Det sker kort efter, danske Egmont har købt hele TV 2 Norge.
08/02/2012 | 12:16

Af: Andreas Marckmann Andreassen

TV 2 i Norge præsenterer netop nu det bedste resultat i kanalens historie. Det sker kort efter, danske Egmont har købt hele TV 2 Norge.

I skrivende stund er et pressemøde i gang i Norge. Her præsenterer norsk TV 2 gode nyheder: Det bedste driftsresultat i kanalens historie.

TV 2 Norge nåede i 2011 et resultat før skat på 490 millioner norske kroner, og et resultat før renter og afskrivning på 485 millioner norske kroner (det såkaldte EBITDA).

TV 2 Norge blev for nylig helejet af danske Egmont. Før har halvdelen af kanalen været ejet af A-Pressen. Den norske tv-kanal har været lidt af et guldæg for Egmont.

»Som medstifter og nybagt helejer af norsk TV 2 kan Egmont kun være tilfreds. TV 2 lykkes i 2011 med at skabe det bedste resultat nogensinde med et overskud på næsten en halv milliard norske kroner. TV 2 har markant øget indtægterne fra både reklame, abonnementer og distribution. Samtidig er indtægterne fra onlinereklamer og andre digitale indtægter i kraftig vækst,« udtaler Hans J. Carstensen, bestyrelsesformand i TV2 og koncernfinansdirektør i Egmont, i en pressemeddelelse.

TV 2 Norge havde i 2011 en vækst i indtægter på reklamer på 11,5 procent - til 1.948 millioner norske kroner. Derudover tjente TV 2 knap 300 millioner mere på brugerbetaling og distribution samt ekstra digitale indtægter på 250 millioner.

Til gengæld sted udgifterne til drift med 421 millioner norske kroner til 2.790 kroner. Det skyldes primært, at TV 2 har investeret i Premier League samt øgede programudgifter på alle TV 2-kanaler, lyder det i meddelelsen.

»Hovedforklaringen på det gode resultat er vores satsning på godt og unikt indhold på flere kanaler og platforme. Udviklingen fra tv-kanal til mediehus har været tidskrævende, investeringskrævende og risikabel. Men i 2011 har strategien givet gode resultater. Vi skal bruge den øgede indtjening til at sikre, at TV 2 fortsat er bedst til at levere seer- og brugeroplevelser til Norge,« udtaler chefredaktør og adm. direktør i norsk TV 2, Alf Hildrum.

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

CENTER FOR BOLIGSOCIAL UDVIKLING SØGER PRESSEMEDARBEJDER

Center for Boligsocial udvikling
Ansøgningsfrist: 08/09/2014

Finans søger nyhedsredaktør

JP/Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 27/08/2014

Pressekonsulent søges til Region Hovedstadens presseteam

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 22/08/2014

Kommunikationsmedarbejder med journalisterfaring

Århus Domprovsti
Ansøgningsfrist: 25/08/2014

Egnsredaktør til Vestkysten/Sydslesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 20/08/2014

Grænseoverskridende nyhedsjæger til tophistorier

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 20/08/2014

VIDEOJOURNALIST

Aarhus Teater
Ansøgningsfrist: 27/08/2014

FOTOGRAF TIL SCANPIX

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 25/08/2014

Mediehuset Herning Folkeblad søger: Nyhedsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 22/08/2014

Webredaktør til religion.dk og kristendom.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 20/08/2014