18. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

DR og B.T. topper listen over kritik i Pressenævnet

DR og B.T. fik flest slag i Pressenævnet i 2010. B.Ts, chefredaktør henviser til, at nettet øger risikoen for fejl. (opdateret 13:06)
26/01/2011 | 09:27

Af: Ida Nyegård Espersen

DR og B.T. fik flest slag i Pressenævnet i 2010. B.Ts, chefredaktør henviser til, at nettet øger risikoen for fejl. (opdateret 13:06)

Både Ekstra Bladet og B.T.  fik flest anklager på halsen om dårlig presseskik i 2010. De blev anklaget i Pressenævnet 15 gange hver.  Efter Pressenævnet havde vurderet sagerne, fik Ekstra Bladet kritik i tre tilfælde, mens B.T. måtte gå hjem med fem tabte sager. Læs om to af dem her.

Dermed topper de, sammen med DR, listen over medier, der fik mest kritik i pressenævnet sidste år. 

De to medier står sammen for 30 procent af alle de sager, som endte med påtale i pressenævnet. Det viser en optælling, som Børsen bringer i dag.

DR har blandt andet fået kritik for at undlade væsentlige oplysninger i dækningen af lækagesagen, for sløset research og fejlcitering. Mens B.T. mente at have fundet afføring i øko-fløde. Afføringen viste sig at være en jordbakterie.

Chefredaktør på B.T., Olav Skaaning Andersen, siger til Børsen, at det altid er beklagelig med kritik fra Pressenævnet. Han mener dog også, at den øgede hastighed på nettet spiller ind:

»De tabte sager skyldes blandt andet, at vi ikke grundigt nok fik tjekket oplysninger, inden de røg på bt.dk. Kravet om hurtighed på nettet resulterer generelt i flere fejl,« siger han.

Året inden fik B.T. også fem påtaler i Pressenævnet, og Olav Skaaning Andersen mener, at avisen har rykket sig journalistik i 2010. Om antallet af sager siger han:

»Det er status quo i et år, hvor B.T. i den grad har flyttet sig, distanceret konkurrenter og præsteret kritisk, undersøgende og dagsordensættende journalistik...«.

Berlingske Tidende kom som duksedrengen igennem året uden en eneste påtale af nævnet.

Det samlede antal klager til Pressenævnet steg i 2010 med 23 procent i forhold til det foregående år.

(opdateret 13:06, der er tilføjet eksempler på kendelser) 

Kommentar

26/01/2011 - 12:28
Dorthe Olsgaard

Hvilke sager har de tre medier fået påtaler for i 2010?

Ku' være en god oversigt at vedlægge denne artikel... 

26/01/2011 - 13:07
Ida Nyegård Espersen

Kære Dorthe Olsgaard

Du har ret. Det er nu tilføjet.

Vh. Ida Nyegård Espersen

26/01/2011 - 13:55
Jakob Andresen
Er listen på Pressenævnets hjemmeside fuldstændig, eller er det blot udvalgte eksempler? Der er i hvert fald uoverensstemmelse mellem nævnets liste og Børsens opgørelse.

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Radio24syv søger 2 nyhedsjournalister

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 18/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk