25. april 2014
BLOG
Nick Allentoft:
Gør DR til open source

DR jagter klik og nye brugere

Startskuddet har lydt for en radikal - og risikabel - omlægning af DR.dk.
26/06/2012 | 14:59

Af: Ole Munk

Startskuddet har lydt for en radikal - og risikabel - omlægning af DR.dk.

ANMELDELSE. "Keep it simple" lader til at være tidens løsen, når vi snakker webdesign. I Journalisten nr. 7 roste jeg Sveriges Televisions nye responsive webdesign, der blandt andet er enkelt, fordi det skal fungere på alle platforme. Et anderledes rationale må ligge bag den forenkling, der præger DR.dks redesign, for den ny form er ikke responsiv og fx helt ubrugelig på en smartphone. Mobilbrugere må indtil videre nøjes med DRs "gamle" mobilsite ... som besøgende på DR.dk sært nok ikke videresendes til automatisk?
DR.dks ny, enklere form skyldes formentlig et ønske om at frigøre sig for auraen af statsradiofoni og give sitet et mere "populært" udtryk. I den anledning er man hoppet på DrFront-vognen. Produktionssystemet, som kan få ethvert website til at ligne en norsk tabloidavis, synes at have fået ry som en veritabel frelser i jagten på klik - og en konsekvens af DR.dks forenkling er, at brugeren kommer til at klikke mere.
Selv mener DR, at man har "tilpasset dr.dk's forside, så du nu i højere grad kan skabe dig et overblik over de vigtige og aktuelle nyheder".
Det må være overblik forstået på samme måde, som Ekstra Bladet med søndagens toprubrik FJOLSER skabte overblik over den ny skattereform.
Tidligere indeholdt en nyhed på DR.dks forside typisk 25-30 ord. I den ny version er tallet sjældent højere end ti, hvilket - som der stod i en kommentar på journalisten.dk - indimellem tvinger os til at lege "gæt en historie" ud fra en til tider meningsløs rubrik.
Til gengæld er bogstaverne blevet større, og de sættes med en ny Futura-inspireret skrifttype ved navn Gibson, der fungerer ganske godt som rubrikskrift - med det forbehold, at skriftteknologien kun virker på nyere browsere. Skulle der være DR.dk-brugere, der stadig roder rundt med Internet Explorer 5 eller lignende antikviteter, må de kikke på Arial i stedet for. I sig selv ikke det store problem, men det svækker naturligvis den identitetsskabende effekt, der vel var det væsentligste argument for at indføre en særlig skrifttype. Nuvel, dette er jo alene et spørgsmål om tid.
I små grader gør Gibsons geometriske bogstavformer skriften svær at læse, og man har klogeligt nok valgt Georgia som brødskrift.
Helt generelt kan det undre, at DR kaster sig ud i en så radikal - og risikabel - forandring af et site, der i alt væsentligt fungerede rigtig godt. Målet må være at tiltrække nye målgrupper; men hvad med alle os, der følte os hjemme i de gamle omgivelser?
Især forsiden synes opbygget med en langt mere impulsstyret bruger i tankerne. Til gengæld er det blevet mere besværligt for systematikere og vanedyr at finde det, de søger.
For eksempel kunne et enkelt klik på den gamle forside bringe mig til sportsnyhederne. Nu skal jeg først en tur omkring punktet MERE (efter forgæves at have afsøgt forsiden for ordet SPORT). På næste side mødes jeg af to bokse med NYTTIGE GENVEJE og AKTUELT PÅ DR.DK. Heller ikke her finder jeg det, jeg leder efter. Nederst på skærmen anes imidlertid de øverste linier af en alfabetisk oversigt, og voila! Et klik på bogstavet S bringer mig til emneordet SPORT, og så er jeg der ... næsten.
At hele manøvren forekommer risikabel, skyldes ikke mindst, at en af DR.dks udtalte kvaliteter har været den overskuelige måde, sitets kolossale mængde indhold var organiseret på. Den nye, mere omstændelige navigation må afstedkomme mange situationer, hvor brugeren vil blive irriteret over, at det hele skal fylde så meget. Forhåbentlig for DR er det situationer, man har taget højde for. Men alt dette vil der blive kastet lys over i sommerens løb. Til august skal hele omlægningen være gennemført.

Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Ekstern lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anmelder mediedesign i Journalisten med fokus på arkitektur, funktionalitet og æstetik.

 

Kommentar

28/06/2012 - 08:40
Frederik Bjerre Andersen
Helt faktuelt: dr.dk har brugt Aptoma-programmet Dr. Front til forsideredigering af det redaktionelle indhold de sidste to år. Det har altså ikke noget med det nye design at gøre. Dr.Front bruges iøvrigt også af bl.a. DRs norske pendant, NRK.
28/06/2012 - 09:15
Ole Munk
Tak for oplysningen Frederik. At NRK bruger DrFront har været let at se, som jeg også nævnte i min anmeldelse (http://www.journalisten.dk/en-helstobt-rodebutik) sidste år.
At det ikke har været lige så iøjnefaldende på DR.dk skyldes vel, at man i den indledende fase valgte at følge designlinien fra det øvrige site. Det er jo ikke sådan at DrFront automatisk gør et site grimt, det er bare nemmere at gøre det grimt med DrFront.
31/07/2012 - 22:49
Luci Smith
Måske er DR's ny design god til folk, der ikke kan læse, men jeg synes at det er dårlig. Når man sammenlinger DR med SVT og BBC, så virker DR som om det er lavet til 12 årige ordblinde børn. JEg brød mig ikke om det i starten og jeg er ikke blevet glad for det efter en måned. DR er også dårlig til at skifte rubrikker ud, så de står for længe. Gab, gab.
03/08/2012 - 16:35
Jan Havreland
DRs nye hjemmeside er simpelt hen Romerrigets fald version 2.0. Det er det rene Se & Hør (både form og indhold) ,  der vælter ud på skærmen. Jeg har helt droppet DR !  
21/08/2012 - 18:27
Michael Nielsen

Det er en ren Tabloid strategi som DR forfølger, desværre.

Tabloid-delen ser jeg som en logisk og kynisk overbygning på fordummelses-kanalen DR-Update, der jo skal skiftes ud med en rigtig 24-timers nyhedskanal. 

Jeg tror ikke at formålet er at tiltrække nye målgrupper, men i stedet at fortsætte med lignende tiltag der stille og roligt over tid fordummer brugerne. Radiokanalen P1 har jo også fået tæsk, da den nærmest er blevet halveret. 

 Der skal nemlig ikke være plads til brugerens intelektuelle potentiale. For Danmarks Radio ønsker at styre både sine historier og sine debatter. Et sats på udvikling af brugernes intelektuelle evner vil derfor være i divergens med disse ønsker.

Seneste nyheder

24/04/2014 | 16:16
Lasse Højsgaard
24/04/2014 | 15:12
Andreas Marckmann Andreassen
24/04/2014 | 13:21
Øjvind Hesselager
24/04/2014 | 12:33
Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

BERLINGSKE MEDIA SØGER //DIGITAL REDAKTØR TIL BERLINGSKE BUSINESS

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 19/05/2014

Kommerciel journalist

Jyske Medier A/S
Ansøgningsfrist: 05/05/2014

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01