18. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

Datavisualisering i nyhederne er død

MALOFIEJ 2011.
31/03/2011 | 15:04
Gert K. Nielsens billede
Gert K. Nielsen

MALOFIEJ 2011. Så er der gode nyheder fra den største infografik-konference i år: Datavisualiseringer som et journalistisk slutprodukt fik en ordentlig tur i støvet og vil højst sandsynligt forsvinde i løbet af de næste par år.

Datavisualisering fortæller ikke historien
Årsagen er egentlig meget enkel: Dataviz er godt til research, men duer ikke til at fortælle de gode historier. Faktisk virkede det aldrig ... Alligevel har det taget et par år at komme til denne erkendelse.

Som journalist kan man bruge dataviz til at grave sine historier frem, men selve historien må fortælles med andre midler end ved blot at præsentere sit research-materiale i grafisk form og kalde det en infografik.
Datavisualisering er et middel til et højere mål - ikke et mål i sig selv.

Tendensen var helt klar både blandt de prisbelønnede grafikker og i snakken på gangen mellem de hundredvis af professionelle infografikere. Når du arbejder med nyheder og journalistisk fortælling, så må du også være dit ansvar bevidst og fortælle historien - det nytter ikke bare at præsentere et enormt datasæt og så bede læseren om at gøre dit arbejde.

Det er ikke længere tilstrækkeligt at konstruere en grafik fuld af X-faktor og så håbe på det bedste. Du bliver nødt til at have et formål og en historie i din visualisering. Du skal være parat til at tage ansvaret for den visuelle oplevelse hos dine læsere og styre dem uden om alle de tilfældige forbindelser og uklarheder, som de har siddet tilbage med i de uredigerede datasæt-visualiseringer.

Lineær grafikfortælling vandt 'Best of Show'
Grafikredaktør Joe Ward Fra New York Times fortalte om sin arbejdsproces med online-grafikken om baseballstjernen Mariano Rivera. Han fortalte hvordan han helt bevidst havde undgået det lokkende i at offentliggøre alle data og lade brugerne 'lege' selv. I stedet havde han produceret en lineær fortælling, hvor brugeren ved hjælp af meget avanceret grafik bliver ledt gennem de vigtige punkter. Lige netop denne grafik blev senere kåret som 'Best of Show'. Verdens bedste online-grafik i 2010.

Men hvad så nu? Skal alle data-visualizere ud og finde nyt job? (Ikke at det bliver et større problem i Danmark, da vi vist ikke har fået ansat nogen i nyhederne endnu). Nej - det skal de heldigvis ikke. For databaseret journalistik er stadig i sin spæde start, og der er masser af gode historier gemt i tal og data. Der er brug for visualizere til at hjælpe med at finde de historier, og der er bestemt brug for visualizere til at præsentere opdagelserne som gennemarbejdet infografik - men altså ikke hele datasættet.

En hjælpende hånd til datavisualisering
Måske vil den nye trend i virkeligheden give datavisualisering en hjælpende hånd med at slå endnu bedre igennem. Når brugerne pludselig opdager, at visualiseringer er andet og mere end meningsløse visuelle øvelser - at der kan være reel viden og nye indsigter at hente. Når det er slut med at publicere visualiseringer for at imponere dine læsere og fokus er flyttet over på at servicere dem, vil de forhåbentlig bruge mere tid og flere kræfter end nogensinde før på visualiseringerne.

Selv om den netop overståede Malofiej-konference i Spanien var en vigtig indikator, er kampen ikke helt vundet endnu. Det kræver stadig en indsats fra journalistisk funderede grafikere, før vi kan få ryddet helt op i junglen af meningsløse stiløvelser. Men nu er vi på rette vej.

 

Link til New York Times-grafikken med Mariano Rivera: http://www.nytimes.com/interactive/2010/06/29/magazine/rivera-pitches.html

Kommentar

01/04/2011 - 13:51
Ole Munk

”Det nytter ikke bare at præsentere et enormt datasæt og så bede læseren om at gøre dit arbejde” ... nej, hvis det er det man forstår ved datavisualisering, så kan vi kun være enige. Undertegnede har imidlertid længe undret mig over den hypede debat der er opstået om datavisualisering. Begrebet blev introduceret for nogle år siden, som om der var tale om noget nyt - ganske som nyhedsgrafikken efter manges opfattelse "opstod" i firserne med USA Today, selv om udtryksformen har eksisteret siden hulemalerierne. Sandheden er, at det eneste nye i denne sag gælder adgangen til data. Med internettet er mange flere data blevet tilgængelige, og dette har naturligvis også øget mulighederne for at flette data på nye og indimellem overraskende måder.
Al infografik/nyhedsgrafik bygger på data. En ugennemtænkt, uprioriteret visuel præsentation af data er dårlig infografik. Er præsentationen derimod gennemtænkt, prioriteret og klart organiseret - ”vinklet” hedder det vist på journalistsprog - bliver det til god infografik … også selv om der er tale om en kompleks og måske ved første øjekast svært gennemskuelig visualisering af data.

01/04/2011 - 16:17
Samo Olsen

Jeg kan kun tillsutte mig Ole´s kommentar, og endda sende links til eksempler på at datavisualisering lever i danske nyhedsmedier.

Det er korrekt at den bedste visualisering bygger på en gennemtænkt visuel præsentation med en "linær grafikfortælling", med en enkel vinkel (læs f.eks. mere her http://vis.stanford.edu/papers/narrative). 

Men det kan altså godt lade sig gøre at slippe læsere løs i store datasæt, se her hvordan Kristelig Dagblad gør

http://www.kristeligt-dagblad.dk/medlemskab-koebenhavn-stift 

Det er ikke mindre end 678.672 data observationer som læseren selv kan udforske (prøv f.eks. at klikke på Tingbjerg i øverste venstre hjørne af kortet). 

Mapicture Aps levere interaktiv data visualisering til Kristelig Dagblad, Børsen, Avisen.dk m.fl.,så data visualisering i nyhederne er levende. Det vil forhåbentligvis blive bekræftet igen når vi offentlig vores valgportal med kort visende valgresultater fordelt på afstemningsområder i Danmark (ca. 1600).

Vh Samo

Mapicture Aps

www.mapicture.dk

 

01/04/2011 - 20:27
Gert K. Nielsen

Ole - selv om der er blevet visualiseret siden hulemaleriernes tid, så var det faktisk noget nyt, da man i medierne begyndte at præsentere store datasæt på en uprioriteret måde med den undskyldning, at der jo var tale om en 'datavisualisering'. 

Da det så endda blev moderne, vandt guldmedaljer i designverdenen og kom til at fylde mere og mere hos toneangivende medier som fx. New York Times og The Guardian, så er det altså en befrielse at opleve, at man nu ser fokus flytte sig tilbage på den journalistiske metode.

Der skal stadig fortælles med data og på baggrund af data - heldigvis for det - men det er ikke tilstrækkeligt at nøjes med at visualisere og præsentere data som et mål i sig selv, hvis det skal have en fremtrædende plads i et nyhedsmedie. Det er den udvikling, jeg refererer fra konferencen i Spanien.

Og Samo - tak for eksemplet - det er netop den slags datavisualisering af 'researchmateriale', der internationalt set er på retur. Jeg klikkede som du foreslog på Tingbjerg og fik 22,7% -  og ingen historie.

Men ok - eftersom det tog længere tid at få det i de danske medier, så kan det sagtens være det tager lidt længere tid at få det afskaffet igen. 

Seneste nyheder

17/04/2014 | 08:17
Andreas Marckmann Andreassen
16/04/2014 | 15:19
Maria Padilla Arndt
15/04/2014 | 15:58
Maria Padilla Arndt
15/04/2014 | 14:27
Emil Ellesøe Ditzel

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Radio24syv søger 2 nyhedsjournalister

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 18/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk