24. april 2014
BLOG
Nick Allentoft:
Gør DR til open source

BT: Dr.dk går os i bedene

Både BT og Ekstra Bladet er enige i, at det nye dr.dk er blevet mere tabloid. Men det er kun positivt, siger eb.dk's chefredaktør Geir Terje Ruud. Chef for dr.dk afviser, at sitet skulle være blevet mere tabloid: »Indholdsmæssigt har vi ikke ændret noget.«
22/06/2012 | 14:23

Af: Emil Ellesøe Ditzel

Både BT og Ekstra Bladet er enige i, at det nye dr.dk er blevet mere tabloid. Men det er kun positivt, siger eb.dk's chefredaktør Geir Terje Ruud. Chef for dr.dk afviser, at sitet skulle være blevet mere tabloid: »Indholdsmæssigt har vi ikke ændret noget.«

"Tabloid nedsmeltning". Journalistens redaktør, Øjvind Hesselager, er gået hårdt til dr.dk's nye hjemmeside i et blogindlæg på journalisten.dk. Her skriver han, at dr.dk nu ligner tabloide hjemmesider som eb.dk og bt.dk. Som eksempel nævner han blandt andre overskriften "Kvinde faldt i haven. Død af hækkesaks i øjet".

Geir Terje Ruud er chefredaktør for Ekstra Bladets hjemmeside, og han er enig i at dr.dk har bevæget sig i den tabloide retning, og det, understreger han, er en god ting:

»Tabloid betyder i min optik, at man gør svært tilgængeligt indhold mere tilgængeligt for store målgrupper. Hvis DR's politiske mål er, at komme ud til en større målgruppe, synes jeg det er lykkedes,« siger Geir Terje Ruud, der tager det forbehold, at han ikke har nærstuderet den nye side.

Indtrykket er dog, at den er blevet væsentligt forbedret:

»Rent visuelt var dr.dk før meget kedeligt og svært tilgængeligt. Med det nye design er det nu muligt at forstå, hvad de vil. En anden ting er dog selve indholdet og det stof, de udvælger. Der kan jeg godt undre mig lidt,« siger Geir Terje Ruud, der dog ikke ønsker at komme konkret ind på hvilken slags indhold, der undrer ham.

Dobbeltmoralske DR
Olav Skaaning Andersen, der er ansvarshavende chefredaktør på BT, mener også, at DR har bevæget sig et skridt i hans retning med deres nye hjemmeside. I en mail til journalisten.dk forklarer han, at han ser det som en større tendens:

"Jeg er enig i, at DR mere og mere går os i bedene. Og det er relanceringen af dr.dk det nyeste tegn på. Andre eksempler er f.eks. Aftenshowet," skriver Olav Skaaning Andersen.

Han mener at det er problematisk, at et offentligt finansieret medie konkurrerer med de private nyhedsmedier.

"Det er problematisk at man med 3,5 millard årlige licenskroner i ryggen bevæger sig ind på det meget brede område, men det værste er nok dobbeltmoralen. DRs topchefer har gentagne gange sagt, at de tager afstand fra det tabloide og f.eks. udelukkende går efter politisk substans, konstruktive nyheder og dropper de personrelaterede historier. De er jo ganske enkelt ikke rigtigt, og den nye udvikling på dr.dk er det seneste bevis på det," skriver Olav Skaaning Andersen.

Problematikken omkring at DR med offentlige midler konkurrerer mod private aktører, pointerede Politikens chefredaktør Bo Lidegaard også for tre uger siden.

Overfladisk indtryk
Det er ikke lykkedes Journalisten.dk at få fat i Michael Arreboe, der er kanalchef på dr.dk. Men han har skrevet et svar til Journalistens redaktør Øjvind Hesselager på journalisten.dk. Her skriver han, at Øjvind Hesselagers indtryk af det nye dr.dk nok har været en anelse overfladisk:

"For samtidig med at du besøgte forsiden, så mødte man vores nyhedsdækning af forhandlingerne om ny skattereform, regeringsdannelse i Grækenland, Breivik-retssagen, den tilspidsede situation i Syrien og seneste udvikling i sagen om IC4-togene. Dette har tilsyneladende ikke fanget din interesse, skønt disse historier - i modsætning til de eksempler, du nævner - alle er prioriteret højt på dr.dk's forside," skriver Michael Arreboe på journalisten.dk

Til mediawatch.dk siger han, at det kun er designet - og altså ikke udvælgelsen af indhold, der er ændret med relanceringen:

»Indholdsmæssigt har vi ikke ændret noget. Vi har ikke lavet prioriteringen eller dr.dk's profil om.«

Kommentar

26/06/2012 - 14:49
Michael Rasmussen

Kære Olav Skaaning Andersen

De seneste 10 år har BT fyldt dels papiravisen som bt.dk med mere og mere sundhedsstof og spaltevis af artikler om kendisser, Hollywoodstjerner og alverdens royale. Dermed har BT bevæget sig ind på stofområder som ugeblade som Femina, Alt for Damerne, Se og Hør, Billed Bladet og HER&NU i årevis har givet danskerne. Og det er for såvidt fint nok, at BT har fået øjnene op for, hvad dansker elsker at læse om.

Men det klinger lidt hult, når du en anelse forarget taler om det statsfinansierede DR, der lusker sig ind på BT's stofområder.

Modtager BT ikke længere stasfinansieret mediestøtte?

Michael Rasmussen, HER&NU

Seneste nyheder

24/04/2014 | 16:16
Lasse Højsgaard
24/04/2014 | 15:12
Andreas Marckmann Andreassen
24/04/2014 | 13:21
Øjvind Hesselager
24/04/2014 | 12:33
Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev


Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01