24. april 2014
BLOG
Øjvind Hesselager:
Teknologitosser

Avisen.dk trækker nyt journalistjob tilbage

Avisen.dk har trukket et stillingsopslag tilbage fra forsommeren og hyrer ikke en ny journalist. Ansøgerne har ikke spildt deres tid, siger chefredaktør Rasmus Emborg til Journalisten.dk.
17/09/2010 | 13:43

Af: Andreas Marckmann Andreassen

Avisen.dk har trukket et stillingsopslag tilbage fra forsommeren og hyrer ikke en ny journalist. Ansøgerne har ikke spildt deres tid, siger chefredaktør Rasmus Emborg til Journalisten.dk.

I slutningen af maj besluttede Avisen.dk at hyre en ny journalist. Så meldte de ud, at de udsatte stillingen. Og nu har de besluttet ikke at ansætte en journalist alligevel. De mange ansøgere blev orienteret i en mail i forgårs.

Ifølge chefredaktør Rasmus Emborg er der ikke noget mærkeligt i, at Avisen.dk har droppet opslaget.

»Det er slet ikke udtryk for, at der er krise eller noget, snarere tværtimod. Vi er meget tilfredse med den redaktionelle linje, og vi kører videre med de kræfter, vi har. Vi mener det alvorligt, når vi vil være et medie, der opererer på almindelige, kommercielle vilkår,« siger han til Journalisten.dk.

Rasmus Emborg fremhæver Avisen.dk's resultater efter sitets første års tid på mediemarkedet. Ifølge chefredaktøren er det gået over forventning med det journalistiske indhold. Ifølge Emborg har Avisen.dk 35-45 citathistorier i den danske mediemølle om måneden, og han mener, at sitet har et højt journalistisk niveau. Det vil han tjene flere penge på.

»Vi følger planen med den her beslutning. Som en nystartet virksomhed er det rigtig vigtigt, at vi kigger på, hvordan vi bedst bruger vores penge. Efter at vi i et års tid først og fremmest har prioriteret det journalistiske, så har vi nu valgt at opprioritere det kommercielle. Vi har lavet et godt redaktionelt koncept, som flere og flere tager til sig, og det skal vi kapitalisere på,« siger Rasmus Emborg.

Avisen.dk har også for nylig ansat en kommerciel chef. Rasmus Emborg understreger, at det ikke betyder en nedprioritering af journalistikken.

Hvorfor opslog I så stillingen i første omgang?

»I en dynamisk virksomhed er der ikke noget, der er statisk. Jeg tror, du i andre dynamiske organisationer kan finde eksempler på det samme.«

Vil du fortælle, hvor mange personer der har ansøgt stillingen?

»Jeg kan sige, at der var mange gode ansøgere, og vi har takket dem for deres ansøgninger. Det er bestemt heller ikke ansøgninger, der bare ryger i skraldespanden. Det er ansøgninger, jeg beholder, og jeg har meldt situationen tilbage til dem.«

Kan du forstå, hvis ansøgerne er skuffede og måske føler, at de har spildt deres tid?

»Jeg kan bare sige, at hvis jeg var dem, så ville jeg ikke tænke sådan. De har gjort opmærksom på sig selv, og mange af dem har gjort det på en rigtig positiv måde.«

Avisen.dk er ejet af A-Pressen, der har mistet fire millioner kroner på, at Vermø er gået konkurs.

Har det her noget med Vermø-sagen at gøre?

»Vi følger den plan, vi har lagt, og vi har ikke fået nogen nye meldinger fra A-Pressen eller vores anden ejer, Freeway.«

Kommentar

20/09/2010 - 11:35
jenni christensen

Det er vist ikke lovligt.

 Ligesom forretninger ikke må reklamere med tilbudsvarer og derefter stikke kunderne, der kommer, en lang næse. Bordet fanger.

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Kommerciel journalist

Jyske Medier A/S
Ansøgningsfrist: 05/05/2014

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk

23/04/2014 | 12:53
14/04/2014 | 13:15
14/04/2014 | 11:01