25. oktober 2014

Al Gore viser App-vejen for medierne

Den digitale udgave af Al Gores bog "Our Choice" til iPad og iPhone er så gennemført, at jeg kigger på netmedierne og siger: "Giv mig det samme. Nu".
25/05/2011 | 09:31
Kim Elmoses billede
Kim Elmose

Den digitale udgave af Al Gores bog "Our Choice" til iPad og iPhone er så gennemført, at jeg kigger på netmedierne og siger: "Giv mig det samme. Nu".

Jeg ved, at der rundt omkring i de danske mediehuse bliver knoklet løs med at udvikle eller videreudvikle digitale multimedieudgaver af deres produkter, magasiner og aviser , til diverse mobile enheder og tabletcomputere.

Det kan jeg godt forstå. App-udgaverne af danske medier, som jeg har installeret på min iPhone og iPad, har ikke imponeret. Det har vel nærmere været omplantede udgaver af netaviserne.

Ikke megen interaktion og video, infographics.

Det gælder i øvrigt - sagt i all fairness - også for apps fra organisationer, virksomheder mv

Så falder man over den digitale udgave af Al Gores miljøbog og show "Our Choice" ( se en præsentationsvideo der ) - og pludselig ser alt andet meget blodfattigt ud.

Her har vi et papirprodukt , en bog ( men det kunne også være et magasin eller en avis ) , der er overført til den digitale platform, fuldstændigt på dennes præmisser.

Lyst til leg
"Our Choice" er en digital udgivelse, der giver dig lyst til at bladre rundt, gå på opdagelse og blive hængende, fordi den bruger mediets force: interaktiviteten og muligheden for infographics.

Teksten er suppleret med adskillige animerede grafikker, der viser, hvordan forskellige teknologier fungerer, ledsaget af en kort speak, eller opfordrer læseren til at klikke rundt og vise data på en overskuelig måde.

Du kan eksempelvis på et USA-kort se illustreret, hvor i landet det er bedst at bruge vind, solenergi eller jordvarme.

Du kører fingeren rundt på kortet og får tal på hver enkelt stat, inden for den enkelte energikilde.

Mine børn elsker de funktioner, fordi de selv kan få grafikkerne til at skifte - og jeg ser som professionel kommunikatør, at her bliver store mængder data brugt på en effektiv måde - ved at udnytte mediets virkemidler til det yderste

Pust på din iPhone eller iPad
En af de mest omtalte gimmicks ved "Our Choice" er en interaktiv grafik, der illustrerer, hvordan vindenergi kan oplagres i fx batterier til senere brug.

Brugeren kan selv få en vindmølle til at rotere og skabe energi til batteriet ved at puste til iPad eller iPhonens mikrofon.

En mere fysisk og håndgribelig interaktiv grafik end de sædvanlige muse-klik.

Nogle vil måske vrænge lidt ad denne form for interaktivt, men det udbygger lege-elementet og giver den der "Wauw"-effekt, som er nødvendig for et produkt og - ja - vel også for et medie.

"Wauw"-oplevelser er der bare ikke mange af i danske medieapps . Men de kan altså skabes.

Tænk på, hvordan medier og organisationer kunne illustrere deres budskaber og historier - dataunderbygget - med sådanne visualiseringer. For dælen da.

Intuitiv app
Nem, overskuelig og - bedst af alt - intuitiv er de navigationsmæssige plusord, der falder mig i hu, når jeg læser bogen.

"Our Choice" er skabt af firmaet Push Pop Press  , hvis udviklere har formået at etablere en navigation, der med det samme ligger i fingrene.

Lette svirp over kapitlernes titelfotos gør, at du bladrer hurtigt fra kapitel til kapitel, mens et mindre bånd med siderne i de enkelte kapitler kommer til syne i bunden, så du hurtigt bladrer siderne i et kapitel igennem.

Med to fingre forstørrer du de sider, du vil se - hvilket også gælder for bogens fotos, der alle er geo-tagget og via et globus-symbol kobler til Google Maps - og viser punktet med en rød nål. En enkel og fiks lille feature.

Money is not the issue
Jeg ved godt, at sådan en digital udgivelse som "Our Choice" har kostet mange penge. Det tvivler jeg ikke et sekund på.

Samtidig ved jeg også godt, at medier og andre organisationer kører med smalle budgetter oven på finanskrisen.

Alligevel: det er oplevelser, som dem jeg får med bogen, der skal sælge fremtidens apps til mig.

Al Gore & Co. har drastisk hævet barren for, hvad jeg forventer som mediebruger - især når jeg skal betale for det, hvilket jeg gerne vil.  Alt andet vil fra nu af blive målt efter "Our Choice", ind til der kommer en ny app, der påny sprænger nogle grænser.

Der er også andre apps derude, som er gode. NASA eksempelvis har lanceret en app, der også lader en måbende tilbage. Så inspirationen findes rundt omkring.

Jeg forventer, at medierne knokler på med at hoppe over barren - og kan næsten ikke vente med at se resultatet.

Kommentar

25/05/2011 - 15:12
Lars K Jensen
Men vi er også enige om, at det kun er The New York Times og måske nogle få andre, der af mediehuse har ressourcerne til at løfte det, ik? :-)
25/05/2011 - 21:20
Kim Elmose

Muligvis , hvis det drejer sig om at nå præcis det samme niveau som Our Choice. 

På den anden side kan jeg - lidt frækt måske - sige, at mediehusene jo kan nå et pænt stykke i den retning, hvis de bruger pengene på det. Der bliver eksempelvis skudt millioner i fx OL-dækning og valg - og så tror jeg også, at det er muligt at finde flere penge til at udvikle nye og innovative fortællemetoder til brugerne.

 Medierne bruger heldigvis mange penge på deres sites - apps er blot en forlængelse. 

Mange af de interaktive grafikker kunne i øvrigt også med fordel udvikles til mediesites - og det gælder da også organisationssites - og i forhold, hvad der ellers bliver brugt penge på , er det ikke umuligt at bevæge sig mere i den retning.  

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

VELUX Group Media Relations Manager

VELUX A/S
Ansøgningsfrist: 14/11/2014

Erfaren pressechef til Industriens Pension

Industriens Pension
Ansøgningsfrist: 06/11/2014

Berlingske Media søger// Redaktionssekretær med sans for debat (vikar)

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26/10/2014

Journalist til Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening
Ansøgningsfrist: 31/10/2014

Kommunikationschef med skarp pen og strategisk blik

Dansk Skuespillerforbund
Ansøgningsfrist: 28/10/2014

Byggeriets nye lufthammer til Licitationen

Licitationen – Byggeriets Dagblad
Ansøgningsfrist: 03/11/2014

Redaktør til Magisterbladet

DM – Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 03/11/2014

Nyt fra Kommunikationen.dk