23. april 2014
BLOG
Øjvind Hesselager:
Teknologitosser

24syv kæmper med lyttertallene - undtagen på nettet

Radio24syv er ukendt i store dele af befolkningen. »Når Gallup spørger, så ved halvdelen af danskerne slet ikke, at Radio24syv findes,« erkender direktør Jørgen Ramskov. Til gengæld har kanalen succes på nettet.
29/06/2012 | 11:18

Af: Andreas Marckmann Andreassen

Radio24syv er ukendt i store dele af befolkningen. »Når Gallup spørger, så ved halvdelen af danskerne slet ikke, at Radio24syv findes,« erkender direktør Jørgen Ramskov. Til gengæld har kanalen succes på nettet.

Radio24syv får svært ved at nå målet om en halv million lyttere efter ét års levetid. Det erkender radiodirektør Jørgen Ramskov, selvom han stadig tror på det.
»Vi ligger på omkring 300.000 lyttere i gennemsnit, så der er et stykke vej endnu. Vi har især en udfordring med, at mange slet ikke kender Radio24syv endnu. Når Gallup spørger, så ved halvdelen af danskerne slet ikke, at Radio24syv findes. Det bliver et langt sejt træk,« siger han til journalisten.dk.

Men i den stejle modvind blandt de klassiske radiolyttere har Radio24syv til gengæld succes på nettet. Det er især den tidsforskudte lytning, hvor lytterne downloader programmerne i stedet for at lytte til dem live, der er i vækst.

Radio24syv søsatte i december 2011 det åbne arkiv, så alle programmer kan hentes som tidsforskudt lytning. I løbet af de første fire måneder betød det én million downloads, imens Radio24syv i løbet af de næste tre måneder har rundet to millioner. Den udvikling glæder Jørgen Ramskov.

»Jeg håber da det har noget at gøre med, at vi gør os umage for at lave en radio, der henvender sig til et lidt yngre publikum. Det er svært at generalisere, men de yngre er nok mere on-demand-lyttende end dem, der bare har radioen kørende på FM eller DAB,« siger Jørgen Ramskov.

Radio24syv har dog ikke tal på aldersfordelingen for de lyttere, der downloader programmer fra kanalens hjemmeside.

Forventer flere downloades

Digital chef Patrick Bay Damsted er også glad for tallene, især fordi han forventer, at udviklingen fortsætter i retning af flere downloads på kortere tid.

»Vi laver mange timers nyheder og dagsaktuelle programmer, hver dag, hvor et stort antal mennesker får mulighed for at tale og blive hørt i radioen de har en medfødt lyst til at dele de programmer de optræder i. Og så laver vi en god bunke emnebaserede programmer hver uge, som er født til at leve et langt og digitalt efterliv,« siger han.

Men succesen på nettet gør ikke meget for de pressede lyttertal på FM-båndet, erkender både Jørgen Ramskov og Patrick Bay Damsted.
»Det kan jo ærgre og undre, at man i 2012 ikke måler lyttere, ligegyldigt hvornår og hvordan de lytter, men på det felt er vi stadig fast forankret i en meget gammeldags opfattelse af massemedier, som nok ikke ændrer sig med vores tilkomst,« siger Patrick Bay Damsted.

Kan I bruge succesen på nettet til at få flere lyttere på FM?

»Mange af de lyttere, vi har på nettet, lytter tidsforskudt, fordi det passer til deres hverdag, og det gør det sværere for os,« siger Jørgen Ramskov

Kommentar

Seneste nyheder

23/04/2014 | 12:41
Jakob Albrecht
23/04/2014 | 10:24
Andreas Marckmann Andreassen
23/04/2014 | 10:24
Andreas Marckmann Andreassen
23/04/2014 | 09:46
Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Kommerciel journalist

Jyske Medier A/S
Ansøgningsfrist: 05/05/2014

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk